سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وضعیت میراث فرهنگی در شهرستان شوش نگران کننده است

یادمان

وضعیت میراث فرهنگی در شهرستان شوش نگران کننده است

یک کارشناس ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی گفت: در کل محوطه باستانی شوش تنها یک مکان استقرار یگان حفاظت وجود دارد و عملاً در برخی قسمت‌ها تردد به وسیله موتورسیکلت و برخی موارد اتومبیل به راحتی صورت می‌گیرد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Nike, adidas, Converse & More

محمدرضا معتمدی نسب. در گفت و گو با هنرنیوز ضمن بیان مطلب فوق افزود: در چند ماهه اخیر متاسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه میراث فرهنگی شوش هستیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تخریب چندین محوطه‌ی باستانی در شوش که توسط حفاران و قاچاقچیان یا توسط عواملی دیگر در سطح شهرستان شوش رخ داده است افزود: از سوی دیگر ساخت و سازهای ناهماهنگ و تعرض‌هایی که به چشم‌انداز محوطه باستانی صورت می‌گیرد از جمله اتفاقات ناگواری است که همچنان گریبانگیر میراث فرهنگی هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش ضمن ابراز تأسف از این که برخی از تخریب‌ها دقیقا در محدوده متمرکز حفاظت شده روی می‌دهد،تصریح کرد: این در حالی است که این محدوده‌ها که فاصله‌ی چندانی با محل استقرار یگان حفاظت ندارد.

وی با بیان این که نیروهای یگان حفاظت در شوش طبق شواهد موجود حداکثر تلاش خود را جهت گشت‌زنی و حفاظت فیزیکی از آثار دارند، خاطر نشان کرد: اما به علت کمبود امکانات و نیروی انسانی، حفاظت به صورت مناسب صورت نمی‌گیرد. و همچنان شاهد از بین رفتن آثار فرهنگی هستیم که از ویژگی غیر قابل برگشت‌پذیری برخوردارند و در واقع برگهایی از تاریخ چندهزار ساله این سرزمین هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌هایی که جهت مرمت و ساماندهی محوطه شوش در حال انجام است گفت: ولی با توجه به اهمیت و ارزش جهانی شوش انتظار گسترش فعالیت عملی بیشتر و ساختاری در حوزه میراث فرهنگی می‌رود.

وی یادآور شد: علاوه بر ساخت و سازهای صورت گرفته در عرصه و حریم منظری که به نوعی همچنان ادامه دارد در طی چند ماهه اخیر در چندین نقطه شاهد حفاری غیر مجاز هستیم که می‌توان به تخریب یگ گور احتمالا اشکانی در شهر صنعتگران شوش و حفاری دیگری در شهر پانزدهم اشاره نمود.

معتمدی نسب با بیان این که محوطه باستانی شوش هنوز به صورت کامل محصور نشده است، گفت: در کل محوطه تنها یک مکان استقرار یگان حفاظت وجود دارد و عملاً در برخی قسمت‌ها تردد به وسیله موتورسیکلت و برخی موارد اتومبیل به راحتی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر نداشتن نیروی یگان حفاظت به حد کافی با توجه به گستردگی قابل توجه محوطه‌های تحت پوشش اداره میراث فرهنگی در سطح شهرستان از علت‌های وقوع رویدادهایی همچون تخریب و حفاری غیر مجاز در محوطه باستانی شوش است.

او اظهار کرد: تخریب یک اثر باستانی نمی‌تواند هیچ دلیل توجیهی داشته باشد.

معتمدی نسب در پایان اضافه کرد: انتظار داریم مسئولین، در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای حفاظت بهتر، همت بیشتری داشته باشند و برای رسیدن به این منظور اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه