سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان همراهی سهراب پورناظری با مخالفان تخریب آثار تمدنی شوش

یادمان

همراهی سهراب پورناظری با مخالفان تخریب آثار تمدنی شوش

هر چند استاندار خوزستان بالاخره دستور توقف کار حفاری غیرقانونی مدیریت شهری شوش را در عرصه‌ی این شهر جهانی صادر کرده اما هنوز دوستداران تاریخ و میراثی هستند که دل‌نگرانند تا میراث‌فرهنگی بخواهد قدم‌های بعدی را بردارد، بار دیگر لودرهای شهری سمت این محوطه‌ی تاریخی بروند.

به گزارش ایسنا،  سهراب پورناظری - آهنگساز موسیقی سنتی و نوازنده- در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از زمان انتشار خبرهایی مبنی بر تخریب عرصه شهر باستانی شوش تا کنون دو پست درباره وضعیت این محوطه‌ی جهانی منتشر کرده است.

پورناظری در دومین مطلب خود اطلاعات و تصاویر جدیدی را منتشر کرده و از مردم شهر شوش درخواست کرده تا حساسیت خود را به بالاترین حد برسانند و اجازه کوچکترین تجاوزی را به حریم این شهر جهانی ندهند.

این نوازنده و آهنگساز نوشته است: «پس از تخریب پل ورودی شهر به دلیل بر هم زدن نمای شهر!!! طرحی برای ایجاد پل زیرگذر در جوار محوطه باستانی شوش به تصویب شورای شهر شوش می‌رسد (و سؤال اینجاست که آیا نمای شهر بر تخریب آثار باستانی ایران ارجحیت دارد و تنها راه ایجاد زیر گذر این مسیر است؟) که با توجه به نزدیکی این مسیر به محوطه باستانی شوش، نیاز به استعلام از سازمان میراث فرهنگی جهت کسب اطمینان خاطر از نبود آثار در این مسیر بوده که کارشناس این سازمان، پس از بررسی نظر خود را بر وجود آثار چند دوره تاریخی در جوار این محوطه و ممنوعیت هرگونه عملیات عمرانی به شهرداری و سازمان‌های مرتبط اعلام می‌دارد اما مسئولان امر بی‌توجه به این گزارش دیشب – ۹ دی- و پریشب – ۱۰ دی- اقدام به تخریب و ایجاد گودالی با طول۲۰ متر و عمق دو متر می‌کنند که در تصاویر ارسالی شاهد برآمدن اشیا و آثار تاریخی هستیم که با ورود جدی سازمان میراث فرهنگی این خرابکاری متوقف می‌شود.»

در بخش دیگری از مطلب پورناظری نوشته شده است: «این سرمایه ملی در کنار هویت‌بخشی به ایرانیان در صورت رونق صنعت توریسم پتانسیل ایجاد انقلاب صنعتی برای مردم شوش را دارد از مردم فهیم بافرهنگ و دارای تمدن کهنِ این شهر باستانی درخواست دارم حساسیت خود را در این راستا به بالاترین حد برسانند و اجازه کوچک‌ترین تجاوزی را به این حریم ندهند و بدانند تنها راه آبادانی شهر شوش استفاده بهینه از این سرمایه ملی است.»

«نابودی میراث بشری در شوش» در دانشگاه تهران

همچنین جامعه علمی باستان‌شناسی، گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی طبیعی ایران، چهارشنبه ۱۲ دی نشستی در این زمینه برگزار می‌کنند.

نشستِ «نابودی میراث بشری در شوش؛ تاملی در مسائل ثبت ملی و جهانی مجموعه تاریخی شوش» با سخنرانی میرعابدین کابلی - باستان‌شناسِ پیشکسوت و کاوشگر شوش -، محمدرضا چیت‌ساز - استاد تاریخ و مدیر اسبق میراث فرهنگی شوش و مشاور و ارزیاب پروژهای عمرانی شهرداری تهران - و محمدتقی عطایی - سرپرست برنامه تعیین عرصه و حریم مجموعه جهانی شوش - از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در تالار استاد باستانی پاریزی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

شوش از بی‌تدبیری برخی افراد رنج می‌کشد

همچنین فعالان فرهنگی شهرستان شوش نیز دوشنبه ۱۰ دی در اعتراض به این اقدام بیانیه‌ای صادر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «میراث فرهنگی یکی از ارکان اساسی هویت بخشی و خودباوری ملی است و متعلق به کل بشریت است. امروزه شرایط شهرستان شوش، از بی‌تدبیری و زیاده‌خواهی بعضی از مسئولان، ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و پتانسیل‌های موجود در رنج و عذاب است .

با وجود کسب نشدن مجوزها و به رغم عدم دریافت جواب‌های منفی برای هرگونه فعالیت خاک‌برداری از محل چهارراه ورودی شهر جهانی شوش از مراجع ذیربط سازمان میراث فرهنگی کشور، در ششم دی ماه ۱۳۹۷ شهرداری شوش اقدام به گودبرداری برای زدن زیرگذر در جاده ترانزیتی اندیمشک _ اهواز در عرصه جهانی شوش کرده است و منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری به لایه‌های تمدنی چند هزار ساله این کهن شهر شده است .

در این مورد ما جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان جهانی شوش لازم می‌کنیم؛ «هرگونه تعرض، دخل و تصرف در عرصه جهانی شوش را به شدت محکوم می‌کنیم. اقدام نابخردانه بعضی از مسولان نشان داد که نه تنها از موقعیت جهانی این کهن شهر درک درستی ندارند بلکه دشمن سرسخت تاریخ و فرهنگ ایران هستند.

از همه‌ی مسولان میراث فرهنگی کشوری و استانی تقاضا می‌کنیم عاملان این اقدام چنگیزی را هرچه زودتر محاکمه کرده تا درس عبرتی برای دیگر مجرمان باشد و دیگر شاهد چنین دست درازی‌هایی نباشیم .»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه