سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شوش بار دیگر به باستان‌شناسان سپرده شد

یادمان

شوش بار دیگر به باستان‌شناسان سپرده شد

هیئتی شامل باستان‌شناسان آشنا به محوطه‌ی تاریخی شوش‌ در خوزستان موظف به تعیین حریم و عرصه‌ی این محوطه شده‌اند.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از حدود 40 سال پیش که بحث تعیین عرصه و حریم محوطه‌ی باستان شوش مطرح و به‌دنبال آن، مهدی رهبر - باستان‌شناس پیشکسوت - برای اولین‌بار و سپس گروه دیگری از باستان‌شناسان برای تکمیل پرونده‌ی محوطه‌ی باستانی شوش به منطقه اعزام شدند، تا امروز بحث‌ها درباره‌ی این محوطه همچنان ادامه دارد. در این مدت، جلسات متعددی برگزار شدند تا تصمیم نهایی درباره‌ی عرصه‌ی شوش گرفته شود، اما همگی بی‌نتیجه ماندند.

در آخرین نمونه، 22 مردادماه امسال، جلسه‌ای با محوریت شوش برگزار و در پایان آن، وظیفه‌ی تعیین عرصه و حریم شوش به پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی سپرده شد.

در این‌باره، معاون میراث فرهنگی به خبرنگار ایسنا گفت: در آخرین جلسه‌ی برگزارشده قرار شد، پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پس از انجام بررسی‌های لازم‌، عرصه و حریم شوش را تعیین و به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کند.

محمدحسن طالبیان با تأکید بر این‌که جلسه‌ی برگزارشده در 22 مرداد،‌ جلسه‌ای برای همفکری در این زمینه بود‌، ادامه داد: تا پایان این هفته، باستان‌شناسان باید به محوطه بروند و در صورت نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتر‌، پس از انجام این کار و ارائه‌ی گزارش، عرصه و حریم تعیین شود.

در همین زمینه، رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی نیز به خبرنگار ایسنا توضیح داد: براساس مباحث مطرح‌شده در جلسه‌ی 22 مرداد‌، قرار است یک کمیته‌ی فنی شامل باستان‌شناسان آشنا با محوطه‌ی شوش،‌ از این منطقه‌ی تاریخی دیدن کنند و پس از تکمیل بررسی‌های لازم، عرصه و حریم محوطه‌ی شوش بازنگری شود.

حمیده چوبک با تأکید بر این‌که در حال حاضر بحث درباره‌ی 1200 هکتار بودن عرصه‌ی شوش یا عدد دیگری نیست‌، بلکه نخست باید در این زمینه، بررسی دوباره انجام شود و پس از تشکیل کمیته‌ای فنی شامل متخصصان مربوط به حوزه‌ی شوش‌ می‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد‌، افزود: بحث کنونی اختلاف نظری است که درباره‌ی میزان اتصال وجود دارد. به همین دلیل، نخست هسته‌ی اصلی و محدوده‌ی پراکنده‌ی محوطه باید توسط کمیته‌ی فنی بازنگری شود.

او اضافه کرد: هسته‌ی اصلی محوطه‌ی شوش 400 هکتار است؛ اما این‌که گستره‌ی محوطه چقدر است، پس از بررسی مشخص می‌شود‌، این‌که حالا آن را 1200 هکتار بدانیم، هنوز درست و دقیق نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه