سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پایان مرحله ساماندهی در تالار کتیبه های محوطه تاریخی شوش

یادمان

پایان مرحله ساماندهی در تالار کتیبه های محوطه تاریخی شوش

«عبدالمجید ارفعی» از پایان مرحله چینش و ساماندهی آجرنوشته‌های خط میخی در این محوطه تاریخی خبر داد. این متخصص زبان‌های اکدی و ایلامی که در مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده و هم اکنون در قلعه باستان شناسی شهر شوش اقامت دارد، طی نامه‌ای به مدیریت پایگاه میراث فرهنگی شوش، پایان قرارداد خود را اعلام کرد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ پروفسور عبدالمجید ارفعی از پایان مرحله چینش و ساماندهی آجرنوشته‌های خط میخی در این محوطه تاریخی خبر داد.

این متخصص زبان‌های اکدی و ایلامی که در مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده و هم اکنون در قلعه باستان شناسی شهر شوش اقامت دارد، طی نامه‌ای به مدیریت پایگاه میراث فرهنگی شوش، پایان قرارداد خود را اعلام کرد.

این قرارداد با موضوع «حضور، نظارت بر چیدمان و ساماندهی و جمع آوری و جابه جایی کتیبه‌های موجود در تالار کتیبه‌های شوش و همچنین مشاور در تهیه و نصب قفسه‌های ویژه کتیبه‌ها و نظارت بر بازگرداندن و دوباره چینی کتیبه‌ها» بسته شده بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که به زودی ادامه خوانش آجرنوشته ها آغاز خواهد شد.

ارفعی درباره تالار کتیبه‌های شوش که در قلعه باستان شناسی این شهر با تراز کف و نصب قفسه‌های ریلی ضد سرقت و ضد حریق ساخته شده و در نوع خود در ایران بی نظیر است، گفت: «گنجایش 5600 کتیبه و آجرنوشته تاریخی را دارد و تا کنون حدود 2700 کتیبه در آن جانمایی شده اند.»

عبدالمجید ارفعی تا کنون 2700 کتیبه به زبان‌های ایلامی میانه، ایلامی نو، اکدی(بابلی) و پارسی باستان (هخامنشی) را به فارسی امروزی خوانده و ثبت کرده است. ارفعی صبح روز گذشته (سه شنبه 14 مرداد 93) در گفت وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی از پایان این مرحله  از همکاری با پایگاه میراث فرهنگی شوش خبر داده بود، که بر اساس توضیحات تکمیلی این متخصص زبان‌های باستانی ایلامی و اکدی،  منظور از این خبر پایان قرارداد در مرحله چینش و ساماندهی کتیبه‌های باستانی در شوش بوده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه