سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیانیه درباره تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

یادمان

بیانیه درباره تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

 

بیانیه شماره۶
اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه های کشور
درباره تخریب میراث فرهنگی در خوزستان


هم میهنان عزیز!
در ادامه تخریب و سوءمدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان خوزستان، اخیراً علاوه بر نابودی و تخریب تأسف‌بار شماری دیگر از محوطه‌ها و یادمان‌های تاریخی و ذخایر و مواریثِ فرهنگی و معنوی کشورمان، تخلفات و نقض آشکار ضوابط میراث فرهنگی توسط مدیریت میراث فرهنگی این استان منجر به وارد آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری شده است. نگرانیم که استمرار این روند علاوه بر تخریب چهره فرهنگ و تاریخ و معنویت کشور منجر به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی نسبت به مدیریتِ کلان میراث فرهنگی کشور گردد. اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه های کشور ضمن یادآوری این نکته به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و لزوم پاسخگو بودن ایشان، خواستار توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی (خصوصاً نمایندگان محترم استان خوزستان) برای رسیدگی به موارد ذیل است:
   1 مدیریت میراث فرهنگی استان خوزستان بدون هماهنگی با پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، مجوز مطالعه و بررسی باستان¬شناسی در مسیر شبکه آبرسانی انتقال آب در محوطه‌های باستانی رامهرمز را صادر کرده است. این درحالی است که صدور چنین مجوزی کاملاً غیرقانونی بوده و اکنون یگان پاسداران میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز مانع از فعالیت سازمان آب در محوطه‌های مذکور شده است.
 2- شرکت «مهندسین مشاور آثار پیمایش» به عنوان شرکتی که در قبال میراث فرهنگی کشور تخلف انجام داده می‌بایست تحت پیگرد قرار گیرد و صلاحیت اعضاء آن مورد بررسی قرار گیرد و روشن شود که چرا در نامه ای (به تاریخ 19/1/1388//شماره 1332/آپ/7) خطاب به اداره میراث فرهنگی رامهرمز و خارج از اختیارات خود از بلامانع بودن «اجرای جاده دسترسی مربوط به چاه‌های حفاری شده قدیمی سازمان آب و برق و آب و فاضلاب رامهرمز در منطقه باستانی جوبجی» سخن گفته اند. مدیریت این شرکت چه کسانی هستند و در مجامع علمی داخلی یا بین المللی باستان¬شناسی چه جایگاهی دارند؟ سوابق این شرکت و اعضای آن، چه در زمینه اجرای طرح¬های مطالعاتی و چه انتشار مقالات و تألیفات باستان‌شناسی چیست؟ آیا در جامعه علمی باستان¬شناسی ایران شناخته شده و مورد تأیید هستند یا خیر؟
   3- اتلاف وقت و سرمایه کشور با فرصت‌سوزی و مجاز شمردن یا سکوت در برابر تخریب میراث فرهنگی و معنوی کشور توسط مدیریتِ میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان با چه هدف و زمینه¬ای صورت گرفته است؟
   4- اتحادیه در وهله اول خواستار رسیدگی جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به این موضوع است و همزمان خواهان توجه ویژه نمایندگان محترم مجلس و مراجع قضایی به چنین اقداماتی علیه بنیانهای فرهنگی و معنوی کشور است. همچنین خواهان نظارت جدی و مسوولانه پژوهشکده باستان¬شناسی کشور بر فعالیتهای رؤسا و مدیران میراث فرهنگی و گردشگری (در زمینه تمام برنامه¬های باستان‌شناسی اعم از بررسی، کاوش، گمانه‌زنی، تعیین عرصه و حریم و...) در سایر استانهاست.
  5- بحران‌های اخیر میراث فرهنگی در رامهرمز، نمونه¬های کوچکی از رخدادهای تأسف¬باری هستند که به گستردگی در استان پهناور و غنی خوزستان در حال وقوع است. مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در طی چند سال اخیر نه تنها در زمینه رشد و بالندگیِ میراث فرهنگی کوشش درخوری انجام نداده، بلکه با بی‌توجهی در برابر تخریبِ یادمان‌ها، محوطه¬ها و مجموعه‌های جهانی و منحصربه فردی همچون شوش، جندی‌شاپور، ارجان، رامهرمز، شوشتر، هرمزاردشیر، مسجد سلیمان، ایوان کرخه، ایذه و ده‌ها محوطه بزرگ و کوچک و بی¬توجهی به مفاهیمِ بنیادین میراث فرهنگی در روزگار معاصر، سبب مخدوش شدن چهره مدیریت کلان کشور در قبال صیانت از میراث فرهنگی و معنوی کشور شده است. 
  ۶- به رغم وضع نابسامان میراث فرهنگی در استان خوزستان و ناتوانی و بی¬مسوولیتی آشکار مدیریت میراث فرهنگی این استان، چرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایان سال ١٣٨٧ ریاست این استان را به عنوان پنج مدیر نمونه میراث فرهنگی کشور معرفی نموده و اساساً چنین انتخابی بر اساس چه معیارهایی صورت گرفته است؟
در پایان ، امیدواریم که مسئولان آگاه و دلسوز که اهمیت و ارزش میراث فرهنگی کشور را دانسته و خود را متعهد به حفظ آنها می بینند ، ضمن جلوگیری از تکرار چنین اقدامات ضد فرهنگی ، حسن نیت خود را به عنوان پاسداران واقعی میراث ملی به ملت بزرگ ایران نشان دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه