سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان راه‌اندازی مرکز اسناد شوش با بیش از 100 هزار برگ سند تاریخی

یادمان

راه‌اندازی مرکز اسناد شوش با بیش از 100 هزار برگ سند تاریخی

مرکز اسناد پایگاه میراث فرهنگی شوش با بیش از 100 هزار برگ سند تاریخی در قلعه باستانشناسی این شهر راه‌اندازی شد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این مرکز اسناد با جمع‌آوری بیش از 10 هزار عنوان سند که بیش از 100 هزار برگ سند تاریخی را شامل می‌شود، آغاز به کار کرده است.

قرار است در این مرکز، اسناد مطالعات به دست آمده از بیش از یک قرن کاوش ‌باستانشناسان فرانسوی، انگلیسی و ایرانی به صورت دستی و دیجیتال طبقه‌بندی و بایگانی شود و در فازهای بعدی در اختیار استادان، پژوهشگران، دانشجویان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

پیش از این نیز محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش خبر داده بود که این پایگاه باید بتواند پس از ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، به یک پژوهشگاه بین‌المللی تبدیل شود.

در سال‌های دور در دو مرحله در محوطه تاریخی شهر شوش اقدام به تاسیس مرکز اسناد شده بود که به علت تغییر مدیران و ضعف در حفاظت از اسناد تاریخی، مرکز اسنادی در این محوطه وجود نداشت و بسیاری از اسناد نیز در دستگاه‌های گوناگون و در آرشیوهای شخصی مختلف پراکنده شده بود.

به گفته ارسطوزاده، در مرکز اسناد کنونی که در جریان آماده‌سازی محوطه تاریخی شوش برای ثبت جهانی راه‌اندازی می‌شود، زیرساخت‌هایی پیش‌بینی شده که در صورت هرگونه تغییرات مدیریتی یا حوادث مخرب، آسیبی به اندوخته اطلاعاتی این مرکز وارد نشود.

ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ هفت هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به‌عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جای مانده است. شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله ایلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به‌شمار می‌رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه