سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عدم ارائه گزارش نهایی کاوش تل خسرو به دلیل بدهی سازمان میراث فرهنگی

یادمان

عدم ارائه گزارش نهایی کاوش تل خسرو به دلیل بدهی سازمان میراث فرهنگی

کاووش و حفاری

 

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی: سرپرست هیأت لایه‌نگاری یک تپه تاریخی با نام "تل خسرو" در یاسوج می گوید به دلیل عدم پرداخت بودجه کاوش، گزارش نهایی لایه نگاری به اداره میراث فرهنگی شهرستان ارائه نشده است و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد نیز پیگیری خاصی برای دریافت گزارش نکرده‌اند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ لایه‌نگاری تل خسرو در یاسوج تیر ماه سال 87 با هدف شناخت دوره‌های فرهنگی، توالی دوره‌های استقراری منطقه‌یی و پاسخ به برخی پرسش‌های باستان‌شناختی، آغاز شد با این حال و با وجود گذشت چهار سال از ان زمان، گزارش نهایی این پروژه به دلیل عدم پرداخت بدهی اداره میراث فرهنگی ارائه نشده است.
نوروز رجبی سرپرست هیأت لایه‌نگاری این تپه تاریخی به خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید" هنوز حدود 40 درصد از بودجه کاوش لایه نگاری تل خسرو مانده است و سازمان هدف پرداخت آن را ندارد، به همین دلیل من نیز از ارائه گزارش نهایی به آنها خودداری کرده ام. علاوه بر این همه مقدمات لازم برای چاپ کتاب تل خسرو نیز فراهم است ولی گویا برای مسئولان این اداره کل این مسئله اهمیت ندارد.

این باستان شناس می افزاید: تیر و شهریور 87 کاوش های لایه نگاری ما در ضلع شمال شرقی تپه آغاز شد که به توالی از لایه هایی از دوره قاجار تا اواخر هزاره ششم و اوایل هزاره پنجم پیش از میلاد رسیدیم. بعد از اتمام کاوش گزارش مقدماتی و حدود چند گرم از نمونه های ذغالی کشف شده از این محوطه را برای دانشگاه تورینو ایتالیا فرستادم برای ازمایش بر روی کربن 14 و تعیین دقیق قدمت که به دلیل تحریم ها این کار صورت نگرفت و دانشگاه تورینو مواد را پس فرستاد.

رجبی در ادامه گفت: پس از آن و از طریق یک دوست در دانشگاه تورنتو همان نمونه ذغالی را برای این دانشگاه فرستادم که آنها قدمت آن را هزار دوم پیش از میلاد عنوان کردند، در این مدت مقداری از نمونه را نیز به سازمان انرژی اتمی کشور خودمان بردم که آنها اعلام کردند برای آزمایش دست کم به 5 تا 6 کیلوگرم نمونه ذغالی برای آزمایش نیاز است، در حالی که کل نمونه کشف شده ما تنها چند گرم است.

سرپرست هیأت لایه‌نگاری تل خسرو در ادامه با اشاره به بلاتکلیفی این تپه تاریخی در این مدت گفت: تل خسرو از ان تاریخ به همان شکل باقی مانده است و تنها یک حفاظ اهنی بر روی محل کاوش و لایه نگاری ما که در همان زمان نصب شد وجود دارد، در حالی که این محوطه تاریخی می تواند به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استان تبدیل شود.
رجبی افزود:   تعیین عرصه و حریم تل خسرو علارغم نیاز فراوان انجام نشده است و در محوطه های نزدیک به این تپه تاریخی که پیش از این کشاورزی انجام می شد در سال های اخیر ساخت و سازهای فراوانی انجام شده است.  

تپه‌ی تل خسرو در سه كیلومتری جنوب شهر یاسوج، مركز استان كهگیلویه و بویراحمد و در دره‌ی یاسوج واقع است. این تپه از شاخص‌ترین محوطه‌هایی است كه در زاگرس جنوب و جنوب غرب قرار دارد و بیش از 20 متر ارتفاع از سطح زمین‌های اطراف دارد. بر اساس روایتهای محلی، کیخسرو کاخی بر سر این تل یا تپه بنا نهاده بود که پرفسور گاوبه، آثار آن را به صورت عمارتی با آجرهای زرد چهارگوش و آجرهای سرخ از نوع آجرهای پل علیایی بهبهان (ارجان قدیم) مشاهده کرده و این مکان را به پیش از دوره هخامنشیان مربوط دانسته است.  
در كاوش از تپه تل خسرو آثاری شامل ساختارها و سازه‌های معماری كوزه‌های سفالگری و اشیائی مثل سردوك و مهر، دستبند مفرغی به شكل مار از دوره هخامنشی و ابزارهای سنگی و استخوانی، یافته‌های سفالی به شكل شكسته و سالم كشف شده است.  همچنین تدفین استثنایی در این تپه از دوره فرهنگی باكون، مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد نیز دیده شده است.
یك گور سه نفره در این تپه یافت شده است كه اجساد به شیوه چمپاتمه زده و جنینی در درون یك حفره در كف منزل مسكونی دفن شده‌اند. باستان‌شناسان معتقد هستند این نوع تدفین در كف منازل مسكونی بر مالكیت افراد منازل و خانه‌های مسكونی دلالت دارد. از نكات جالب این تدفین وجود اشیا و مهره‌های تزئینی بر روی انگشت وسط دست راست و گردن یكی از افراد است.
صدرا محقق

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه