سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وقتی قلعه‌های تاریخی طویله می‌شود - میراث فرهنگی در خواب بی‌خبری

یادمان

وقتی قلعه‌های تاریخی طویله می‌شود - میراث فرهنگی در خواب بی‌خبری

خبرگزاری مهر: داستان غم انگیز تبدیل قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی به محل امن معتادان و محل نگهداری انواع حیوانات، قصه تکراری است که رسانه‌ها همواره آن را زمزمه کرده‌اند و گرچه این زمزمه‌ها گاهی گوشخراش بوده اما میراث فرهنگی را خواب عمیقی در بر گرفته است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Basketball - Sports shoes , DialadogwashShops - Jordan max Aura 2 CK6636 041 Black/White/University Blue - nike sb dunk high premium stars shoes 2016 - Footwear NIKE - Humanity's shoes

به گزارش خبرنگار مهر، یزد از جمله استانهایی است که در شهرها و روستاهای خود قلعه ها و آثار تاریخی بسیاری دارد اما اغلب آنها گرچه قدمتی بیش از 500 سال دارند، اما به دلیل اینکه از دسترس دور هستند، مورد بی توجهی قرار گرفته اند و هیچ نظارتی بر روی آنها نیست.

میراث فرهنگی یزد به چند اثر معروف خلاصه شده و مسجد جامع، امیرچخماق، آب انبار شش بادگیری و کمتر از 20 اثر دیگر از مجموع شش هزار و 500 اثر تاریخی استان یزد، مورد توجه نیستند گرچه که نگهداری از بسیاری از این آثار نیز مورد نقد دوستداران میراث فرهنگی است.

یزد در حالی به شهر قلعه ها معروف است که حداقل ماهی یک قلعه در آن فرو می ریزد یا به دلیل عدم نظارت میراث فرهنگی، مورد تصرف قرار می گیرد و پس از مدتی کوتاه، با خاک یکسان می شود که نمونه های بارز آن در ابرکوه و مهریز و اردکان و ... قابل مشاهده است.

ویرانی قلعه ها و خانه های تاریخی خود داستانی غم انگیز است اما غم انگیزتر از آن، تبدیل این مکانها به طویله و استبطل اسبها و ... است.

یکی از نمونه های بارز این نحوه نگهداری که طی روزهای گذشته تصاویر آن توسط عکاس خبرگزاری مهر تهیه شده است، قلعه تاریخی دولت آباد در روستای گردکوه مهریز است.

این قلعه اکنون به نه تنها در معرض ویرانی است، بلکه در آن تعداد زیادی گوسفند و مرغ و خروس و انواع ماکیان نگهداری می شود.

نمونه این نوع نگهداری در بسیاری از روستاها و شهرهای یزد و حتی سایر استانهای کشور قابل مشاهده است.

در یکی از این موارد اهالی روستا به خبرنگار مهر اعلام کردند: چند سال پیش وقتی دیدیم بچه های روستا به پارک علاقه زیادی دارند و قلعه تاریخی روستا نیز می تواند مکانی امن برای بازی بچه ها باشد، چند تاب و سرسره با هزینه خودمان خریداری کردیم و در داخل قلعه گذاشتیم و کف آن را نیز از زباله ها پاکیزه و با سنگ ریزه ها، مرتب کردیم اما میراث فرهنگی به محض اطلاع از قضیه آن را تعطیل کرد.

این در حالی است که اکنون که بسیاری از قلعه ها به محل نگهداری بز و گوسفند و مرغ و خروس تبدیل شده یا به مکانی امن برای معتادان مبدل شده، میراث فرهنگی اقدامی نمی کند و در خواب به سر می برد.

نمونه های بسیاری از این قلعه ها و خانه های تاریخی در استان یزد وجود دارد که خبرگزاری مهر در استان یزد طی هفته های اخیر به انتشار نمونه هایی از آنها اقدام خواهد کرد.

عکس های این گزارش مربوط به قلعه تاریخی و قدیمی روستای گردکوه از توابع بهادران مهریز است که در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

-------------------

گزارش: نیره شفیعی پور

عکس: مسعود ساکی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه