سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجتمع مسکونی جای خانه‌ای تاریخی در یزد را گرفت

یادمان

مجتمع مسکونی جای خانه‌ای تاریخی در یزد را گرفت

مجتمع مسکونی جای خانه تاریخی را در یزد گرفت. این مجتمع مسکونی به جای خانه ابریشمی ساخته شده است. خانه‌ای که طی دو مرحله در دولت گذشته به طور کامل تخریب شد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - مجتمع مسکونی جای خانه تاریخی را گرفت. این مجتمع مسکونی به جای خانه ابریشمی یزد ساخته شده است. خانه‌ای که طی دومرحله در دولت گذشته به طور کامل تخریب شد.
 
امیرترقی نژاد، فعال و دوستدار میراث فرهنگی در گفت‌ و گو با CHN درباره این خانه توضیح داد: «این بنای تاریخی که به شماره 29446 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود، سال 85 مورد تعرض مالک آن واقع شد و بخشی از آن تخریب شد.
 
به گفته او، در همان زمان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد جلوی تخریب بیشتر خانه را گرفت و مالک را راهی دادگاه کرد، اما اوایل سال 90 این خانه تاریخی با داشتن 2100 متر مربع مساحت با 10 قطعه 200 متری قطعه بندی شد و به فروش رسید.
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: «در حال حاضر در این مکان یک مجتمع مسکونی ساخته شده است».
 
او در ادامه با بیان اینکه خانه تاریخی ابریشمی یزد با دوره قدمت قاجاریه یکی از کم نظیرترین خانه های تاریخی یزد بود، گفت: «ورودی این بنا در جهت جنوب و به صورت یک ایوان با پوشش سقف ضربی باقوس جناغی بنا شده بود که ساخت و ساز آن دارای دو بخش زیرزمین و همکف و در جهات غرب، جنوب، شمال و قسمتی ازبخش شرقی به چشم می‌خورد .همچنین از ویژگی‌های این بنا اتاق‌های سه دری درضلع شمالی و غربی، ایوان و نارنجستان درضلع جنوبی بود.»
 
او گفت: «خانه تاریخی ابریشمی یزد همچنین دارای تزئیناتی به صورت دم گیری و گچبری بود که مهمترین این تزئینات در سقف هشتی اجراشده بود. این خانه نیز از اندک خانه‌های یزد محسوب می شد که دارای گودال باغچه بوده است.»
 
عکس: راحله السادات میرحسینی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه