سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «ماه هشتم» در آسمان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

خبر

«ماه هشتم» در آسمان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت، پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری ماه هشتم را برگزار می‌کند. این جشنواره در قالب برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری از میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام (16 تا 26 شهریور) در این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Jordan

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، هر سال در 7 مناسبت آیینی مذهبی در این مجموعه وقفی، آیین‌های گرامی‌داشت برپا می‌شود. فاصله ده روزه میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام که دهه کرامت نام دارد، مناسبتی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و آیینی در این مجموعه به شمار می‌آید.

برنامه‌هایی که در دهه کرامت برگزار می‌شود افزون بر رویکردهای مذهبی و آیینی، حوزه‌های تخصصی مرتبط با فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی را نیز دربرمی‌گیرد. از جمله این برنامه‌ها نمایش سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا علیه‌السلام در بخش موزه است. روایت‌خوانی ضمانت‌نامه آهو همراه با موسیقی و تصویر، برگزاری نشست‌های علمی و آموزشی و رونمایی از ده نمآهنگ معرفی آثار هنری اسلامی موزه‌ای مرتبط در تارنمای کتابخانه و موزه ملی ملک، از دیگر برنامه‌های دهه کرامت و جشنواره ماه هشتم است.

موقوفه حاج حسین آقا ملک متعلق به آستان قدس رضوی، در این سال ها توانسته نظر مجموعه‌داران را جلب کند؛ به گونه‌ای که در سال‌های گذشته تعدادی از واقفان و اهداکنندگان، گنجینه آثار تاریخی خود را به این مجموعه اهدا کرده‌اند. تقدیر از این واقفان و برگزاری نمایشگاه از آثار وقفی بانو نسرین دست‌غیب بهشتی به مناسبت دهه کرامت در مجموعه ملک برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌های منحصربه‌فرد جشنواره ماه هشتم، برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی است که با عنوان شفاخانه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه تصاویری از 30 گیاه دارویی در نسخه‌های خطی، به همراه نمونه زنده گیاه، نمونه خشک شده، معرفی گیاه و البته تصویر امروزی آن به نمایش درمی‌آید. در چهار روز از روزهای برگزاری نمایشگاه هم متخصصان طب سنتی به علاقه‌مندان مشاوره طب سنتی ارایه می‌دهند. این برنامه به بهانه هزارمین سالگرد تالیف کتاب قانون ابن سینا و ثبت این هزاره در سازمان جهانی یونسکو برگزار می‌شود. نمایشگاهی از نسخه‌های خطی کتاب قانون تالیف ابن سینا و شرح‌های نوشته شده بر این کتاب، به همین مناسبت در بخش نمایشگاه‌های موقت موزه ملی ملک به نمایش درخواهد آمد.

تور ویژه بازدید از آثار کتابخانه و موزه و خانه وقفی حاج حسین ملک و چند بنای مذهبی تهران به همین مناسبت در تهران و توسط مجری تورهای «کافه تهرون» برگزار می‌شود.

مناسبت‌هایی مثل دهه کرامت، زمینه‌ای برای پویایی هرچه بیش‌تر در مجموعه وقفی حاج حسین ملک به شمار می‌آید. در این فرصت، آثاری از گنجینه آثار مجموعه کتابخانه و موزه که کم‌تر در آستانه دید همگان قرار گرفته‌اند با عنوان‌بندی‌های ویژه خود به نمایش گذاشته می‌شوند.

همچنین جشنواره ماه هشتم فرصتی مناسب برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در زمینه‌های گوناگون است. از جمله این‌ها می‌توان به دوره آموزشی رنگ‌آمیزی سنتی کاغذ با بهره‌گیری از رنگ‌های گیاهی اشاره کرد.

همزمان با برپایی جشنواره ماه هشتم و نمایشگاه‌های گوناگون در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه‌هایی نیز با همکاری این مجموعه در 9 شهر مختلف کشور برپا می‌شود. در این نمایشگاه‌ها تصاویری آثار موجود در گنجینه آثار ملک به ویژه در حوزه موضوعات مرتبط با امام رضا علیه‌السلام به نمایش درمی‌آید.

سرانجام جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام همراه با شعرخوانی شاعران معاصر، شعرخوانی مدایح رضوی، نمایش فیلم و اجرای نغمه‌های آیینی و سخنرانی در 26 شهریور ماه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا می‌شود. بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک در دهه کرامت برای همگان رایگان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه