سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری کارگاه آموزشی جانورسازی (تشعیر) در نسخه‌های خطی

رویدادهای فرهنگی

برگزاری کارگاه آموزشی جانورسازی (تشعیر) در نسخه‌های خطی

دومین کارگاه از مجموعه نشست‌های شرح و حاشیه رسالات قدیم، با موضوع «تشعیر (جانورسازی) در متون و نسخه‌های کهن ایرانی- اسلامی»، با حضور «مجید فداییان» نقاش و نگارگر در روز یکم اسفند 1391 خورشیدی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | supernova glide 6 boost shoes women black gray - adidas Samba Wales Bonner Core Black - FX7517

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در این کارگاه که «صورت خیال» نام دارد، به دو شیوه نظری و عملی، موضوع جانورسازی (تشعیر) در متون کهن به ویژه در جلدهای لاکی با نگاهی به جلد نسخه نفیس «بُرده بوصیری» موجود در گنجینه نسخه‌های خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. این نسخه نفیس خطی اکنون در سالن تک اثر موزه ملی ملک در آستانه دید دوستداران و علاقه‌مندان آثار هنری و تاریخی قرار دارد. برگزاری این کارگاه آموزشی، مقدمه‌ای بر شکل‌گیری دوره حرفه‌ای آموزش جانورسازی (تشعیر) در نسخه‌های خطی و متون کهن ایرانی- اسلامی است که به زودی با تدریس مجید فداییان در مرکز آموزش موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک آغاز خواهد شد.


آشنایی بیش‌تر با یکی از جذاب‌ترین هنرهای کتاب‌آرایی و جلدسازی

تشعیر، گونه‌ای تزیین نسخه‌های خطی است که در حاشیه نسخه‌ها یا مرقعات، معمولا با یک یا دو و حتی با سه رنگ انجام می‌گیرد. طراحی تشعیر که در واقع، طراحی حیوانات، منظره و شبیه آن‌ها است، بیش‌تر با طلا و به وسیله قلم‌موهای بسیار ظریف انجام می‌گرفته است، از این‌رو ظرافت خطوط را به مو (شَعر) تشبیه کرده‌اند. طرح‌ها و نگاره‌ها در تشعیرسازی، بیش‌تر درختان متنوع، حیوانات خیالی و افسانه‌ای مانند سیمرغ و اژدها، حیوانات وحشی در حال جست‌وخیز، پرندگان و حیوانات کوچک با قلم‌اندازی‌های ماهرانه و بهره‌گیری از طلای ناب است. در تشعير، حاشيه اطراف قاب متن يا تصوير، به وسیله طراحي‌هاي تزیيني از طبيعت، انسان و حيوانات انجام مي‌شود. برخي از اين طراحي‌ها حيوانات خاص، واقعي یا خيالي را دربرمی‌گیرد؛ جانورانی كه با یکدیگر در نزاع‌اند و در حال حركت و چرخش در ميان فضاي دو بعدي ديده مي‌شوند.

«مجید فداییان» سخنران و مدرس این کارگاه درباره چگونگی برگزاری برنامه گفت: «تشعیر یکی از جذاب‌ترین هنرهای سنتی در حوزه کتاب‌آرایی است که ذهن خیال‌پرداز هنرمند را به شیوه‌ای دل‌انگیز و چشم‌نواز به آفرینش یک اثری زیبای هنری هدایت می‌کند».

این نقاش و نگارگر افزود: «در این کارگاه یک روزه می‌کوشیم جلوه‌هایی از ذوق هنرمندان ایرانی در عرصه تشعیرسازی را بنمایانیم و در بخش عملی نیز نکته‌هایی درباره این شیوه طراحی و جلدسازی به علاقه‌مندان و دوستداران هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی در حوزه متون کهن آموزش دهیم».


گشتی خیال‌انگیز در قلمرو نسخه‌های خطی و متون کهن ایرانی- اسلامی

نشست‌های شرح و حاشیه رسالات قدیم، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و کارگاه‌های عملی در حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی به ویژه در عرصه کتابت و کتاب‌آرایی است که هر ماه یک‌بار با حضور هنرمندان این بخش در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شیوه رایگان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان و دوستداران این هنرها و تکنیک‌های سنتی می‌توانند آزادانه در این نشست‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنند. موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از 6 کتابخانه بزرگ نسخه‌های خطی کشور، در کنار وظایف ساختاری و بنیادین خود در حوزه موزه‌داری و کتابخانه‌ای، فعالیت‌های گوناگون آموزشی در حوزه‌های مرتبط به شکل‌های دوره‌های آزاد آموزشی و کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و پژوهشی در حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی دارد.

کارگاه تشعیرسازی با نام «صورت خیال» در روز یکم اسفند 1391 خورشیدی از ساعت 13 تا ساعت 16 در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی میدان امام خمینی، محوطه باغ ملی برگزار خواهد شد. دوستداران و علاقه‌مندان می‌توانند می‌توانند آزادانه و به رایگان در این کارگاه آموزشی شرکت کنند و برای دریافت اطلاعات بیش‌تر با شماره‌های تلفن 66756775 و 66751291 تماس بگیرند یا به تارنمای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه