سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان» در کتابخانه و موزه ملی ملک

رویدادهای فرهنگی

نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان» در کتابخانه و موزه ملی ملک

​تازه‌ترین دستاورد بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی در راستای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی جامعه و ارایه خدمات ویژه
نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت
نمایشگاه و کارگاه آموزشی «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان» از روز سی‌ام مهر 1397 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی» برنامه ویژه بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برای یکی از بخش‌های جامعه و شهروندان به شمار می‌آید که با همکاری «گروه فرهنگی نِگره» با هدف آشنایی نابینایان و روشندلان با فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی و پیوند نزدیک از شهروندان با مفهوم‌های موزه و آثار موزه‌ای برپا شده است.

گزیده عکس‌های نمایشگاه و آثار آن را در پیوند زیر می‌توانید ببینید؛

نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان»/ گزارش تصویری

تابلوهای این نمایشگاه، آثار بهنام تقی‌لو، فاطمه حسین‌پور و سارا شیرازی پیام، سه هنرمند گروه هنری نِگره به شمار می‌آیند که به شیوه نقاشی‌ها و آثار سه‌بعدی حجمی برپایه استانداردهای هنری برپایه داستان‌‌های شاهنامه پدید آمده است. 19 تابلوی نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی»، داستان‌هایی چون سیمرغ، رستم و سهراب، رودابه و زال، زایش رستم، ضحاک، رستم و اسفندیار، امید زال، زایش سهراب، مرگ اسفندیار، نبرد رستم و فیل را دربرمی‌گیرد. امکان ویژه این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان به ویژه نابینایان، روایت داستان‌گونه هر تابلو است که در قالب فایل شنیداری و ابزار شنیدن در کنار هر اثر جای دارد. برپایی کارگاه‌های‌ آموزشی در فضای نمایشگاه برای روشندلان و ساخت آثاری برپایه تابلوهای آن، از دیگر برنامه‌های پیرامونی نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی» به شمار می‌آید.

کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به ویژه نابینایان و روشندلان گرامی را به بازدید از نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی؛ داستان‌های شاهنامه برای نابینایان» فرامی‌خواند. این نمایشگاه در دهه نخست آبان برپا خواهد بود. بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران که به کوشش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار این گنجینه، در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده ، در کنار ارایه خدمات گوناگون فرهنگی در دو گستره کتابخانه و موزه به شهروندان به ویژه پژوهشگران و گردشگران، برنامه‌هایی گسترده برای خدمات‌رسانی به بخش‌ها، قشرها و طیف‌های ویژه جامعه طراحی کرده و اجرا کرده است. برپایی کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون برای کودکان کار و بی‌سرپرست و بدسرپرست و کودکان و نوجوانان اوتیسم، از واپسین برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در این زمینه‌ها به شمار می‌آید. این موقوفه وظیفه خود می‌داند به بخش‌های گوناگون جامعه در دو گستره کتابخانه و موزه خدمات فرهنگی برساند و در مسیر توانمندسازی بخش‌ها و قشرهای ویژه با بهره‌گیری از مفهوم‌های فرهنگی و پژوهشی در زمینه‌های کتاب‌ها و آثار موزه‌ای گام بردارد.

نمایشگاه «نادیده‌های دیدنی» در دهه نخست آبان 1397 خورشیدی هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت 8:30 تا 16:15(پنج‌شنبه‌ها تا ساعت 15:15) در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به ویژه روشندلان گرامی میزبانی می‌کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه