سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نشست پژوهشی «روش‌های حفاظت پیشگیرانه و نگهداری از منسوجات و دست‌بافته‌ها» برگزار شد

خبر

نشست پژوهشی «روش‌های حفاظت پیشگیرانه و نگهداری از منسوجات و دست‌بافته‌ها» برگزار شد

کارشناسان مرمت و حفاظت آثار تاریخی، در نشست حفاظت پیشگیرانه و نگهداری از منسوجات و دست‌بافته‌ها در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موضوعاتی همچون الگوهای مناسب و رایج در حفاظت پیشگیرانه، حفظ و نگهداری آثار بافته و منسوجات، شیوه‌های رایج در حفظ و نگهداری منسوجات، مواد و ابزار مورد استفاده، شیوه‌های نمایش، راهکارهای نگهداری منسوجات در مخازن، بررسی و مطالعات آزمایشگاهی مواد مورد استفاده در حفاظت آثار و روش‌های سامان‌دهی و پایش و کنترل شرایط محیطی آثار را بررسی کردند.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در آغاز این نشست، «محدثه حسینی صومعه» سرپرست آزمایشگاه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، درباره مواد پلیمری کاملا مصنوعی و نقش‌ آنان در بسته‌بندی و حفاظت از منسوجات مطالبی را عرضه کرد.
وی با اشاره به مزایا و معایب پلیمرهای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن که به صورت فیلم‌های پلاستیکی و پارچه‌ها یک‌بار مصرف در بازار عرضه می‌شوند، با استناد به روش‌های آزمایشگاهی، یافته‌های تخصصی در این حوزه را مورد بررسی قرار داد.
در بخش دوم نشست «مهدی کلیایی» مسوول حفاظت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره «حفاظت پیشگیرانه و نگهداری از منسوجات و دست‌بافته‌ها در کتابخانه و موزه ملی ملک، سخنرانی کرد. همچنین راهکار‌هایی که در موزه‌ها می‌تواند در این امر دخیل باشد مورد بررسی قرار گرفت. شیوه چیدمان پارچه‌ها و البسه، منسوجات همراه با تزیینات فلزی در مخازن موزه ملی ملک با در نظر گرفتن تفکیک آنان به لحاظ جنس نیز به گونه تصویری توضیح داده شد.
به گفته وی، حفاظت از منسوجات با بهره‌گیری از پلیمر‌هایی که در بخش نخست تایید شده بودند، صورت گرفته و در چیدمان مخازن استفاده شده‌اند. همچنین چگونگی بسته‌بندی منسوجات در زمینه‌های رول کردن، جلوگیری از تا خوردن و تهیه بالشتک‌های پلی‌اتیلنی و پلی‌پروپیلن و ساختن ماکت برخی از البسه در این بخش مطرح شد.
در بخش سوم نشست، «هاله زرینه» سرپرست امور پژوهشی و بخش حفاظت و مرمت موزه مقدم درباره «سامان‌دهی و حفاظت منسوجات موزه مقدم» سخنرانی کرد.
وی با اشاره به پیشینه موزه مقدم و تعداد پارچه‌ها و البسه‌ای که در این موزه وجود دارند، درباره شیوه بسته‌بندی و ظرافت‌هایی که در نگهداری پارچه‌ها ضروری است، مطالبی ارایه کرد. موضوعاتی دیگر همچون تهیه شناسنامه از ساختار میکروسکوپی و ماکروسکوپی پارچه‌ها، همراه با شماره اثر که با دوخت روی پارچه‌ها قرار گرفته بود تا از تماس زیاد با پارچه‌ها جلوگیری کند، در این بخش مطرح شد. شرایط محیطی و چگونگی نمایش پارچه‌ها و نگهداری آنان در مخازن و ویترین‌های موزه از جمله موارد دیگری بود که در این بخش به آن اشاره شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه