سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری دوره آموزشی «مرقع‌سازی (قطعه‌سازی، رنگ‌آمیزی کاغذ و...)» در کتابخانه و موزه ملی ملک

خبر

برگزاری دوره آموزشی «مرقع‌سازی (قطعه‌سازی، رنگ‌آمیزی کاغذ و...)» در کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز فعالیت‌های آموزشی خود در سال 1395 خورشیدی در حوزه آموزش هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی، دوره آموزشی «مرقع‌سازی (قطعه‌سازی، رنگ‌آمیزی کاغذ و...)» را با تدریس مجید فداییان، نقاش و نگارگر برگزار می‌کند.

nike air force 1 low uv | Nike Air Jordan 1 "Black/Pink" Release Date , IicfShops , maroon and silver nike shox women outlet

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، دوره آموزشی «مرقع‌سازی (قطعه‌سازی، رنگ‌آمیزی کاغذ و...)» در چهار جلسه با هدف آموزش تکنیک‌ها و روش‌های مرقع‌سازی به شیوه سنتی ایرانی پس از نام‌نویسی علاقه‌مندان و دوستداران این هنر ایرانی، در فصل بهار آغاز خواهد شد.

مرقع، مجموعه‌ای از آثار ارزشمند نقاشی، خوش‌نویسی، تذهیب، کاغذبری و هنرهای دیگر وابسته به کتاب است که به سفارش حامی تهیه شده یا به صورت پراکنده در دست سفارش‌دهنده موجود بوده و در ساختاری آکاردئونی یا همانند کتاب صحافی شده است. حفظ قطعات ارزشمند هنری و گردآوری الگوهای هنری برای تکرار و کپی‌برداری در نظام سنتی کارگاه‌های تولید آثار هنری از نخستین کارکردهای مرقع‌ها است. مرقع، امروزه همانند تاریخ هنر مصور است که به گونه تصویری دگرگونی‌ها هنر ایران را بیان می‌کند. دیباچه برخی از مرقع‌ها، نخستین تاریخ هنرهای مکتوب در ایران است که هنرمندان سازنده مرقع و مراحل ساخت و اهداف مرقع را معرفی می‌کند. مرقع‌ها حسن سلیقه سفارش دهندگان‌شان را نشان می‌دهند و فضای درون آن‌ها بیانگر الگوهای تصویری رایج و مورد تحسین زمان‌شان است. مرقع‌سازی در ایران از دوره تیموری رایج شد و در دوره صفوی به اوج رسید.

دوستداران و علاقه‌مندان به حضور در دوره آموزشی «مرقع‌سازی (قطعه‌سازی، رنگ‌آمیزی کاغذ و...)» با تدریس مجید فداییان، نقاش و نگارگر، برای دریافت آگاهی‌های بیش‌تر و نام‌نویسی می‌توانند با شماره تلفن 66700878 (حوزه پژوهش و آموزش) کتابخانه و موزه ملی ملک تماس بگیرند یا حضوری به این بخش به نشانی مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه