سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی، در نخستین روزهای پاییزی 1392 خورشیدی، میزبان هنرمندی برجسته از اهالی ایران‌زمین، مهد فرهنگ و هنر بود. استاد «محمود فرشچیان» مینیاتوریست برجسته و خالق اثر جاویدان عصر عاشورا در بازدید از موقوفه

خبر

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی، در نخستین روزهای پاییزی 1392 خورشیدی، میزبان هنرمندی برجسته از اهالی ایران‌زمین، مهد فرهنگ و هنر بود. استاد «محمود فرشچیان» مینیاتوریست برجسته و خالق اثر جاویدان عصر عاشورا در بازدید از موقوفه

استاد «محمود فرشچیان» در بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک: آثار نفیس مجموعه حاج حسین آقا ملک، بوی بهشت می‌دهند

استاد «محمود فرشچیان» در بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک:
آثار نفیس مجموعه حاج حسین آقا ملک، بوی بهشت می‌دهند

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی، در نخستین روزهای پاییزی 1392 خورشیدی، میزبان هنرمندی برجسته از اهالی ایران‌زمین، مهد فرهنگ و هنر بود. استاد «محمود فرشچیان» مینیاتوریست برجسته و خالق اثر جاویدان عصر عاشورا در بازدید از موقوفه معطر به عطر رضوی، دلبستگی حاج حسین آقا ملک به هنر و فرهنگ ایران‌زمین را ستود و برکت و شکوه این موزه و این مجموعه را از الطاف ویژه خداوند و نگاه آسمانی علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام دانست.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در این بازدید، «سید‌حسن صائب» نماینده استاد فرشچیان در ایران، «نصرالله حدادی» تهران‌شناس، «سید‌‌مجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و چند تن از مسوولان اجرایی این موسسه استاد فرشچیان را همراهی کردند. خواندن فاتحه برای روح بلند حاج حسین آقا ملک در آغاز ورود، از ارادت و احترام ویژه استاد فرشچیان به این مرد بزرگ نشان داشت.
استاد فرشچیان در این بازدید، بخش‌های گوناگون کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، سالن کتابت و نگارگری، سالن قلمدان‌ها، مجموعه اهدایی بانو ایران دست‌غیب بهشتی و نمایشگاه دایمی بانو عزت‌ملک ملک، سالن سکه‌های تاریخی، سالن تک اثر و سالن کمال‌الملک و خاندان غفاری را به تماشا نشست.
بازدید از مخازن جدید از جمله مخزن کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، آثار نگارگری و خطاطی و همچنین بازدید از مخزن گنجینه قطعات و آثار هنری، فرش‌ها و منسوجات و بازدید از بخش‌های پشتیبانی فنی مانند مستندنگاری، آزمایشگاه و کارگاه مرمت آثار از دیگر برنامه‌های بازدید این هنرمند برجسته کشور بود.
تحسین استاد فرشچیان از ترکیب‌بندی متفاوت آثار نفیس موزه ملی ملک و ذوق تحسین‌برانگیز حاج حسین آقا ملک در گردآوری این مجموعه‌های بی‌نظیر، لحظاتی به یاد ماندنی بر جای گذاشت. خالق اثر عصر عاشورا بر حفظ این آثار و دیگر مفاخر و آثار به‌جای مانده از فرهنگ و هنر ایرانی- ‌اسلامی در مسیر حفظ هویت فرهنگی تاکید کرد.
در جریان بازدید از این گنجینه با آثاری باورنکردنی روبه‌رو شدم
«فرشچیان» در سرسرای اصلی این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی با مشاهده سازه «سرو دوست» آن‌را اثری کم‌نظیر از کتاب‌های بی‌استفاده که با ذوقی فراوان به شکل درخت سرو طراحی شده است، توصیف کرد و گفت: «بسیاری از موزه‌های دنیا را دیده‌ام اما چنین دکور خلاقانه‌ای را ندیده‌ام».
استاد فرشچیان در سالن ویژه کمال‌الملک و خاندان غفاری نیز عنوان کرد: «در موزه ملی ملک کار شایسته‌ای صورت گرفته است، بدین‌گونه که یادبودی از اشخاصی که اشیایی به موزه اهدا کرده‌اند در گوشه‌ای برپا شده است؛ کاری که در کم‌تر موزه‌ای در ایران دیده می‌شود. در موزه متروپولیتن دو ستون بزرگ در ورودی آن وجود دارد که تصاویر همه افرادی را که یادگارهایی به موزه اهدا کرده‌اند در خود جای داده است، در حالی‌که ما ایرانی‌ها عادت نداریم از این‌گونه کارها انجام دهیم».
مینیاتوریست برجسته کشور در بازدید از آثار کم‌نظیر خطی در مخازن ملک نیز این‌گونه اظهار‌نظر کرد: «چنین شاهکارهایی را تاکنون ندیده‌ام، چیزهایی را که امروز می‌بینم باورنکردنی است. به کاتب، خوش‌نویس، نگارگر یا تذهیب‌کار آثار باید گفت چه کردی؟ از هماهنگی و هارمونی موجود در آثار می‌توان دریافت که بین مذهب و خوش‌نویس رفاقت و هماهنگی بسیاری وجود داشته زیرا نه خط، تذهیب را تحت‌الشعاع خود قرار داده و نه تذهیب، خط را. خط و تذهیب در این آثار یکدیگر را تکمیل کرده‌اند. باید دست مذهب و خطاط را بوسید. این کتاب‌های نفیس بوی بهشت می‌دهند».
استاد با مشاهده دیوان حافظ به قلم «میرزا علی‌نقی شیرازی» گفت: «این اثر، شاهکار است و من در جریان بازدید از این موزه با آثاری باورنکردنی روبه‌رو شدم».
وی در بازدید از کارگاه مرمت نسخه‌های خطی، روح بزرگانی که این آثار را خلق کرده‌اند ناظر بر اعمال و زحمات کارکنان دانست و گفت: «روح این بزرگان شما را تحسین می‌کنند».
امکانات کتابخانه و موزه ملی ملک را کم‌تر موزه‌ای در دنیا دارد
این استاد و هنرمند برجسته، بخش مستندنگاری کتابخانه و موزه ملی ملک و نظم و امکانات موجود در آن را در میان موزه‌های ایران بی‌نظیر و حتی در دنیا کم‌نظیر توصیف کرد. به گفته وی، حتی در موزه‌های ایتالیا، متروپولیتن و دیگر موزه‌های بزرگ دنیا نیز چنین میراث گران‌بهایی با این امکانات سخت‌افزاری و نظمی شایسته، کم‌تر دیده می‌شود.
«سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره به استاد گفت: «کتابخانه و موز‌ه ملی ملک آمادگی دارد تجربیات خود را درباره نورپردازی سالن‌های موزه در اختیار موزه‌هایی که نورپردازی‌شان به تغییر نیاز دارد، مانند موزه سعدآباد قرار دهد». استاد فرشچیان هم در پاسخ خاطرنشان کرد: «آماده‌ام با هزینه شخصی، امکانات نوپردازی مناسبی را در موزه سعدآباد ایجاد کنم تا شرایط نگهداری از آثار آن موزه هم مانند کتابخانه و موزه ملی ملک مناسب شود».
«فرشچیان» همچنین افزود: «با توجه به این که من بسیاری از موزه‌ها و گنجینه‌های دنیا را دیده‌ام، می‌توانم بگویم امکانات موزه ملی ملک را کم‌تر موزه‌ای در دنیا دارد.
استاد فرشچیان در پایان بازدید خود گفت: «توجه ویژه به عناصر معماری ایرانی که در این موسسه وجود دارد در سی سال اخیر در میان موزه‌های ایران کم‌سابقه بوده است. ما اینگونه باید به دنیا بگوییم که چه اندازه به میراث فرهنگی خود توجه داریم».
دست‌نوشته استاد در دفتر یادبود کتابخانه و موزه ملی ملک
در پایان این بازدید، استاد «محمود فرشچیان» در دفتر یادبود کتابخانه و موزه ملی ملک، متنی کوتاه به یادگار تقریر کرد:
هوالمصور
سعادت یاری کرد که از مجموعه و موزه ملک دیدار کنم از صمیم قلب هزاران هزار تحسین بکل مجموعه و مجموعه‌داران و مسئولان که با جان و دل در حفظ و نگهداری این موزه بی‌نظیر همت والا مبذول مینمایند. از درگاه الهی توفیق سرافرازی برای همگان آرزو دارم و رحمت واسعه الهی به روان پاک ملک رحمه‌الله علیه باد.
محمود فرشچیان
مهرماه 1392

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه