سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بازدید رایگان از موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

خبر

بازدید رایگان از موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

3 هزار سال در هزارتوی تاریخ از دریچه نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران
بازدید رایگان از موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، از روز یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1393 خورشیدی به مدت یک هفته، به رایگان از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای میزبانی می‌کند.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «مهدی یساولی» مسوول روابط عمومی این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی با بیان این خبر افزود: «روز جهانی موزه که در ایران سرآغاز هفته میراث فرهنگی به شمار می‌آید، فرصتی مناسب و درخور برای بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و تاریخی است. از همین‌رو، میزبانی شایسته از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی در چنین زمان‌هایی، از اهداف این مجموعه وقفی در زمینه میزبانی از علاقه‌مندان است».
وی افزود: «موزه ملی ملک، در كنار كتابخانه نفیس نسخه‌های خطی و چاپی، گنجينه‌اي از آثار و اشياي ارزشمند تاريخي را در تالارهای گوناگون خود جاي داده است. مجموعه سكه، حدود 9 هزار سكه تاريخي از دوران پيش از هخامنشي (از سده ششم پيش از ميلاد) تاكنون را دربرگرفته است. در كنار تالار سكه، تالار كمال‌الملك و خاندان غفاري قرار دارد كه در آنجا مجموعه‌اي از تابلوهاي نقاشي محمد غفاري مشهورترين نقاش تاريخ معاصر ايران و ديگر اعضاي هنرمند خاندان غفاری گردآمده است».
یساولی یادآور شد: «تالار کتابت و نگارگری، ديگر بخش موزه ملي ملك است كه مجموعه‌اي از آثار برجسته خوش‌نويسي و نگارگري، لاكي، اسناد و نسخه‌هاي نفيس خطي را دربرمي‌گيرد. مجموعه هنر لاكي، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آيينه‌ها و جلدهاي لاكي، ديگر بخش موزه است كه در كنار تالار کتابت و نگارگری جاي گرفته است. يكي از بخش‌هاي جذاب موزه ملي ملك، مجموعه اهدايي بانو عزت‌ملك ملك، دختر بزرگ حاج حسين آقا ملك واقف اين گنجینه است كه گنجينه‌اي از تابلوهاي نقاشي قاجاري، نسخه‌هاي خطي، قلمدان، سرقليان و آثار لاكي را در خود دارد».
به گفته وی، سالن تک اثر، بخشی دیگر در موزه ملی ملک است که در هر فصل سال، یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخازن آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ‌های جذاب، در آن عرضه می‌شود. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است به در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است.
«مهدی یساولی» مسوول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک خاطرنشان کرد: «علاقه‌مندان و دوستداران عرصه فرهنگ می‌توانند از روز یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1393 خورشیدی به مدت یک هفته به مناسبت روز جهانی موزه ‌و هفته میراث فرهنگی به رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به نشانی «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» بازدید کنند. ساعت بازدید از این مجموعه، هر روز به جز جمعه‌ها از 8:30 تا 16:30 است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه