سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نمایش مجله «زبان آموزگار» جبار باغچه‌بان

رویدادهای فرهنگی

نمایش مجله «زبان آموزگار» جبار باغچه‌بان

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها
مجله «زبان آموزگار» جبار باغچه‌بان در تالار تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درمی‌آید

با نمایش مجله «زبان آموزگار» در سالن تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک، همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران در روز چهارشنبه 16 اسفند 1396 خورشیدی، یکی از دستاوردهای کوشش‌های رسانه‌ای جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان، پیش روی دوستداران فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی جای می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، مجله «زبان» یا «زبان آموزگار» ماهنامه‌ای با درون‌مایه اجتماعی و آموزشی به شمار می‌آید که جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان، در بهمن 1323 خورشیدی پایه گذاشت.این مجله جذاب و نو، دستاورد شوق همیشگی باغچه‌بان به روزنامه‌نگاری بود.باغچه‌بان پروانه انتشار آن را 14 اسفند 1322 خورشیدی از وزارت فرهنگ گرفت. او باور داشت پایداری و استقلال یک ملت، به چگونگی فرهنگ آن وابسته است و تا زمانی که آن اصلاح نشود کشور سامان نخواهد یافت. پایه‌گذار آموزش و پرورش پیش‌دبستانی در ایران، این مسوولیت را برعهده آموزگاران می‌دانست و برپایه همین انگیزه «زبان آموزگار» را منتشر کرد. پاره‌ای از شماره‌های مجله، صفحه‌هایی برای کودکان داشت. باغچه‌بان با زبانی شیوا اما صمیمی نوشته‌هایی برای آنان منتشر می‌کرد.

امیرعباس ابراهیمی در نوشتار «گذری دوباره بر زندگی و آثار جبار باغچه‌بان» در مجله «تعلیم و تربیت استثنایی» یادآور شده پاره‌ای از زیباترین شعرهای باغچه‌بان همراه با تصویر و نمونه‌ای از نخستین متن‌های غیر داستانی به فارسی برای کودکان در این صفحه‌ها آمده است که او در آن‌ها با وام گرفتن از پاره‌ای عنصرهای داستانی مانند شخصیت‌ها و فضاهای مناسب، آگاهی‌هایی سودمند درباره جانوران به کودکان وامی‌گذارد. انتشار مجله «زبان آموزگار» در اردیبهشت 1326 خورشیدی به دلیل دشواری‌های مالی پس از 16 شماره متوقف شد و باغچه‌بان به دلیل درگیری با مساله‌های پرشمار آموزش ناشنوایان، انتشار آن را کنار نهاد.

نمایش مجله «زبان آموزگار»، چهاردهمین نمایشگاه تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. اصل نسخه مجله به همراه تصویرهایی از شماره‌های گوناگون آن در کنار داده‌هایی و نوشتارهایی درباره جبار باغچه‌بان و کوشش‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای او در این نمایشگاه ارایه شده است.

تند دریابند و بشنوند. جبار باغچه‌بان سرانجام پس از دوره‌ای پربار در گسترش شیوه‌های نوین آموزشی و بنیان‌گذاری نهادهایی نو در این گستره، در چهارم آذر 1345 خورشیدی در 81 سالگی درگذشت.

نمایشگاه تک اثر مجله «زبان آموزگار» در روز چهارشنبه 16 اسفند 1396 خورشیدی، ساعت 15 هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد. کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی را به حضور در آیین یادشده در ساختمان این گنجینه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» فرامی‌خواند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه