سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی نمایش اصل دو نسخه نفیس به خط ام سلمه دختر فتحعلی‌شاه در کتابخانه و موزه ملی ملک

رویدادهای فرهنگی

نمایش اصل دو نسخه نفیس به خط ام سلمه دختر فتحعلی‌شاه در کتابخانه و موزه ملی ملک

نسخه‌های خطی «دعای صباح» و «الدعا» در موقوفه آستان قدس رضوی
اصل دو نسخه نفیس به خط ام سلمه دختر فتحعلی‌شاه در کتابخانه و موزه ملی ملک نمایش درمی‌آید

نسخه برجسته و نفیس خطی «دعای صباح» و «کتاب الدعا» به خط ام سلمه دختر فتحعلی‌شاه قاجار، هنرمند خوش‌نویس سده سیزدهم هجری در روز یک‌شنبه 31 فروردین 1393 خورشیدی به مدت دو هفته در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درمی‌آید.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در نمایشگاه نسخه‌های خطی مربوط به بانوان که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در این موقوفه 77 ساله برگزار می‌شود، دوستداران فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌توانند به تماشای اصل دو نسخه نفیس خطی ام سلمه قاجار، بانوی هنرمند ایرانی بنشینند.
«مهدی یساولی» مسوول روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این‌باره گفت: «کتاب الدعا، یکی از این دو اثر متعلق به این بانوی هنرمند است. این اثر به خط نسخ در سال 1243 هجری قمری روی کاغذ فستقی الوان با جلد ترمه نگاشته شده است. دعاهاي صباح و گشايش در روزي و پس از نماز بامداد در این نسخه خطی آمده است».
وی افزود: «اثر دیگر، دعای صباح است که در سال ‎۱۲۵۵ قمری به خط نسخ خفی و به شیوه رنگه-نویسی در صفحه‌های 9 سطری نگارش یافته است».
به گفته یساولی، ام سلمه مشهور به گلین خانم، دختر فتحعلی‌شاه دومین پادشاه قاجار، از خطاطان و خوش‌نویسان بنام سده سیزدهم هجری است. زین‏العابدین اصفهانى از جمله استادان این بانوی هنرمند ایرانی در آموزش خوش‌نویسی بوده است. ام سلمه در خط نسخ، مهارت فراوانی داشت. آثاری چند از او به جای مانده است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به دعای صباح و کتاب الدعا اشاره کرد. این دو نسخه شاخص و نفیس خطی اکنون در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شوند. آثاری دیگر از این بانوی خوش‌نویس در کتابخانه‌های کاخ گلستان، آستان قدس رضوی و آستانه‌های کربلا و نجف وجود دارد. ام سلمه در خیل خوش‌نویسان زن از جایگاهی ممتاز برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه