سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری «نمایشگاه شمایل»

خبر

برگزاری «نمایشگاه شمایل»

هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی داشت میلاد پیامبر اکرم (ص) در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، «نمایشگاه شمایل» با سخنرانی علی بلوکباشی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

«نمایشگاه شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد خجسته پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، با سخنرانی علی بلوکباشی، مردم‌شناس و پژوهشگر سرشناس، در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، از آیین‌های وقف‌نامه‌ای به سفارش حاج حسین آقا ملک در وقف‌نامه، در روز سه‌شنبه 14 آذر 1396 خورشیدی ساعت 15 با گشایش «نمایشگاه شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود. در این آیین فرخنده، علی بلوکباشی مردم‌شناس و پژوهشگر و سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره جایگاه شمایل و شمایل‌نگاری در تاریخ و فرهنگ ایران سخن می‌رانند. نمایشگاه شمایل، با گشایش در روز سه‌شنبه 14 آذر 1396 خورشیدی، تا یک ماه برپا خواهد بود.

شمایل‌نگاری یکی از شاخه‌های جالب توجه نقاشی به شمار می‌آید. این هنر در دوره صفوی از اروپا به ایران وارد شد. شمایل‌نگاری در ایران اما ویژگی‌هایی دارد که آن را از لحاظ مضمون و شیوه نگارگری و جنبه تقدس، از شمایل‌نگاری در دیگر منطقه‌های جهان به ویژه غرب جدا می‌کند. شمایل‌های ایرانی بیش‌تر جنبه مردمی و فولکلور دارند. هنر و موضوع این نقاشی‌ها از فرهنگ عامه برخاسته و بن مایه‌های آن‌ها نمایانگر اندیشه و احساس ملی و مذهبی عامه مردم و مفهوم‌ها و معناها و برداشت‌هایی است که مردم از تاریخ اسطوه‌ای حماسی و مذهبی در ذهن تاریخی‌شان دارند.

سخنرانی مذهبی در توصیف ویژگی‌های پیامبر اسلام (ص) و منقبت‌خوانی و نقالی از دیگر بخش‌های آیین گرامی‌داشت میلاد فرخنده پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله خواهد بود.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک به سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. ساختمان این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای دارد. کتابخانه و موزه ملی، همه دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی را به حضور در آیین گرامی‌داشت میلاد فرخنده پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و گشایش «نمایشگاه شمایل؛ گزیده‌ای از آثار مجموعه شخصی محمدحسن ملک‌مدنی» فرامی‌خواند. این آیین در روز سه‌شنبه 14 آذر 1396 خورشیدی ساعت 15 برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه