سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری دو نشست «کاغذهای ابری در متون کهن ایرانی»، «جایگاه سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی»

رویدادهای فرهنگی

برگزاری دو نشست «کاغذهای ابری در متون کهن ایرانی»، «جایگاه سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی»

به‌گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، سال 1391 خورشیدی آرام‌آرام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود ... از دگرگونی حال و هوای شهر می‌توان تغییر را احساس کرد ... فصلی تازه در راه است ... درختان شهر، یکی از پیام‌آوران تغییری‌اند که حال همه را به بهترین حال، دگرگون می‌کند و سرزندگی را به ارمغان می‌آورد ... همه در پی آنند که در این هفته‌ها و روزهای پایانی سال، کارهای خود را رونقی تازه ببخشند ... این را می‌توان احساس کرد و دید ... تغییرات و دگرگونی‌ها را در همه جا می‌توان به تماشا نشست ... موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این میانه، سه هفته مانده به بهار طبیعت، دو رخداد بزرگ علمی و پژوهشی در حوزه فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی- اسلامی را در پیش دارد ... بزرگانی از حوزه‌های گوناگون در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ نسخه‌های خطی کشور، گرد هم می‌آیند تا جلوه‌هایی دیگر از هنر، فرهنگ و تاریخ مردمان این سرزمین کهن را بازتابانده، برای علاقه‌مندان و دوستداران به نمایش بگذارند.


15 اسفند، همایش تخصصی «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی»

در نخستین رویداد علمی و پژوهشی، گروهی از متخصصان ایرانی و خارجی حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی در نشستی علمی به همراه یک میزگرد تخصصی در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، به بررسی «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در این همایش که با همکاری نامه بهارستان (کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلا‌می)، موسسه کتابخانه و موزه‌ ‌ملی ملک و ‌‌‌‌‌کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در روز سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه 1391 از ساعت 14:30‌ تا 18 برگزار می‌شود، در آغاز، «محمدحسن سمسار» عضو هیئت‌علمی دایرة‌المعارف بزرگ اسلا‌می و پژوهشگر حوزه‌های هنر و نسخه‌های خطی، درباره «تاریخچه‌‌ کاغذ ابری در ایران» سخنرانی خواهد کرد. سپس، «شهریار پیروزرام» مولف و پژوهشگر در حوزه‌های هنرهای سنتی و کتاب‌آرایی، درباره «مواد و مصالح تشکیل‌دهنده کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» سخنرانی خود را ارایه خواهد کرد. سخنرانی بعدی درباره «شناسایی الیاف و مواد ‌‌‌‌‌‌‌به‌کاررفته‌ در کاغذهای ابری بازمانده از صفویه تا قاجاریه با روش‌های آزمایشگاهی» است که در این بخش «فرانک بحرالعلومی» مدیر آزمایشگاه نسخه‌شناسی نامه بهارستان و کارشناس ارشد باستان‌سنجی و‌ «رویا بهادری» عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی، یافته‌های پژوهش خود را در این زمینه عرضه می‌کنند. پس از این بخش، «نرگس پدرام» مولف و پژوهشگر حوزه‌های مرمت نسخ خطی، کاغذشناسی و سندشناسی، برای شرکت‌کنندگان درباره «کاغذهای ابری در کتاب‌‌های چاپی بازمانده از دوره قاجار تا دهه‌ بیست شمسی» صحبت خواهد کرد.

سخنران پایانی این نشست علمی، «یوشیفوسا سه‌کی» مدرس دانشگاه توکایی ژاپن و پژوهشگر و مولف در حوزه کتاب‌آرایی است. او بر آن است تا با حضور در این برنامه، مقاله خود را با نام «چند نکته درباره‌ کاغذ ابری ایرانی» ارایه کند.

پس از پایان بخش سخنرانی‌های نشست علمی «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی»، متخصصان و کارشناسان در میزگردی تخصصی به بررسی موضوعات گوناگون مربوط به کاغذهای ابری در متون کهن ایرانی خواهند پرداخت. «فرانک بحرالعلومی»، «شهریار پیروزرام»، «یوشیفوسا سه‌کی» به همراه «محمد سهرابی (تهرانی)» پژوهشگر حوزه مرمت نسخه‌های خطی و «نوراللّه فرجی» پژوهشگر حوزه مرمت آثار و نسخه‌های خطی و ابری‌ساز عضای علمی این میزگرد به شمار می‌آیند.

همزمان با این نشست علمی و میزگرد تخصصی، نمایشگاهی از کاغذ‌های ابری کهن با عنوان «چهار قرن هنر ابری‌سازی در ایران؛ از صفویه تا قاجاریه» برگزار خواهد شد که نسخه‌های نفیس خطی با کاغذهای ابری از گنجینه‌ کتابخانه و موزه‌ ملی ملک را دربرمی‌گیرد.

همایش «کاغذ ابری در نسخه‌های خطی و متون ایرانی» به همراه میزگرد تخصصی و نمایشگاه نسخه‌های خطی با کاغذهای ابری در روز سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه 1391 از ساعت 14:30‌ تا 18 در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی، محوطه باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار خواهد شد.


16 اسفند، نشست «جایگاه و اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی»

دومین رخداد، سفری خاطره‌انگیز به دنیای جذاب و خیال‌پردازانه سفرنامه‌ها است؛ جایی که استادان برجسته حوزه‌های تاریخ، ایران‌شناسی و ایران‌پژوهی و فرهنگ در نشستی علمی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت زنده‌یاد «ایرج افشار»، به بررسی «جایگاه و اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی» می‌پردازند.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نشست «جایگاه و اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی» در روز چهارشنبه 16 اسفند 1391 خورشیدی با مشارکت موسسه پژوهشی میراث مکتوب و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود. در این مراسم، رسول جعفریان، سیدعلی آل داود، یوشیفوسا سه‌کی، محمدعلی موحد، محمدابراهیم باستانی پاریزی و احسان شواربی در موضوعات گوناگون مرتبط با سفرنامه و سفرنامه‌نگاری سخن خواهند راند.
در آغاز این نشست، «رسول جعفریان» درباره «سفرنامه‌های حج ایرانی، منبعی ارزشمند برای شناخت آل رشید در عربستان» صحبت خواهد کرد. پس از او، «سیدعلی آل داود» سخنرانی خود را با موضوع «نگاهی به گلگشتِ وطنِ ایرج افشار» ارایه می‌کند. یوشیفوسا سه‌کی ایران‌شناس و پژوهشگر ژاپنی فرهنگ ایرانی اسلامی در سخنرانی خود با عنوان «آخرین دیدار با استادم ایرج افشار» درباره این پژوهشگر و ایران‌شناس فقید و خدمات او سخن می‌راند. سخنران بعدی نشست، «محمدعلی موحد» است که به بررسی شیوه سفرنامه‌نگاری «ابن بطوطه و اهمیت سفرنامه او از دیدگاه ایران‌شناسی» می‌پردازد. پس از آن، «محمدابراهیم باستانی پاریزی»، باز به یاد ایران‌شناس درگذشته، سخنرانی خود را با عنوان «یک شمعک کوهی بر مزار ایرج افشار» ارایه خواهد کرد. سخنران پایانی نشست «جایگاه و اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی»، «احسان شواربی» پژوهشگر جوان فرهنگ و تمدن ایران بستان که به بررسی «سفرنامه‌نویسی و بازشناسی ایران باستان» خواهد پرداخت. پایان‌بخش این برنامه، پخش فیلمی کوتاه از چند سفر استاد افشار است.

پیش از آغاز این نشست که از ساعت 15:30 تا 18 برگزار می‌شود، میهمانان و شرکت‌کنندگان به تماشای نمایشگاه ویژه «سفرنامه‌ها در متون کهن» بازدید خواهند کرد. این نمایشگاه، گزیده‌ای از نسخه‌های خطی سفرنامه‌های گنجینه کتابخانه و موزه ملی است که به مناسبت این نشست علمی تشکیل می‌شود.

نشست «جایگاه و اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران‌شناسی» در روز چهارشنبه 16 اسفند 1391 خورشیدی از ساعت 15:30 تا 18 در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی، محوطه باغ ملی، خیابان ملل متحد (باغ ملی)» برگزار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه