سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر به شیوه چاپ عکسی از روی نسخه نفیس موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک - کلیات اشعار خواجوی کرمانی بازنشر شد

خبر

به شیوه چاپ عکسی از روی نسخه نفیس موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک - کلیات اشعار خواجوی کرمانی بازنشر شد

«کلیات اشعار خواجوی کرمانی» از شاعران بزرگ ایران در سده هشتم هجری، از روی نسخه خطی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک بازنشر شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Design Your Own Sneaker - are nike roshe reprobate for basketball shoes 2017 - Custom Air Force 1 - FitforhealthShops

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کتاب ارزشمند «کلیات اشعار مولانا الاعظم خواجو الکرمانی» به شیوه چاپ نفیس عکسی، با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، کتابخانه و موزه ملی ملک تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در یک‌هزار نسخه بازنشر شده است. نسخه منتشر شده، نسخه‌ای از کلیات خواجوی کرمانی است که به شماره ثبت 5980 در کتابخانه و موزه ملی ملک نگه‌داری می‌شود. این نسخه به وسیله محمد ابن عمران کرمانی در سال 750 هجری کتابت شده است.

کاتب در شمسه صفحه عنوان، نسخه را اینگونه معرفی می‌کند: «هوالله کلیات اشعار مولانا الاعظم خواجوالکرمانی ادام الله فضله» که نشانگر کتابت نسخه در زمان حیات مولف یعنی خواجوی کرمانی است. کاتب نسخه، کتاب را بر اساس تاریخ یادشده در انجامه، در 19 صفر سال 750 هجری قمری کتابت کرده است.

متن نسخه اصلی در 25 سطر نوشته شده به ترتیبی که صفحه‌آرایی غزلیات و قصاید در دو ستون و مثنوی‌ها در چهار ستون تنظیم شده است. خط نسخه در فهرست نسخه‌های خطی فارسی نستعلیق معرفی می‌شود و این خطا به فهرست‌واره دست‌نوشت‌های ایران نیز راه پیدا کرده است. خط نسخه اما تعلیق تحریری است که در سده‌های هفتم و هشتم هجری در کتابت آثار ادبی کاربرد داشته است.

صفحه‌آرایی کتاب به صورت دوستونی برای غزل و قصیده و چهارستونی برای مثنوی‌ها طراحی شده است.

کمال‌الدین ابوالعطاء محمود بن علی‌بن محمود، مشهور به خواجوی کرمانی، زاده سال ۶۸۹ هجری در کرمان و درگذشته سال ۷۵۲ هجری در شیراز، یکی از شاعران بزرگ نیمه نخست سده هشتم هجری است. خواجوی کرمانی در قالب‌های غزل، قصیده، مسمط، ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، رباعی، قطعه و مستزاد، شعر سروده و آثاری نیز به نثر پدید آورده است. این شاعر بزرگ ایران در شهر شیراز به خاک سپرده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه