سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بافت تاریخی یزد به مرور ناپدید می‌شود؟!

یادمان

بافت تاریخی یزد به مرور ناپدید می‌شود؟!

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی گفت: با چشم غیرمسلح هم می‌توان تشخیص داد که بافت تاریخی یزد ذره‌ذره در حال ناپدید شدن است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | adidas party delilah los angeles , sivasdescalzo - Sneakers and clothes online

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیرماه امسال قصه‌ی تکراری تخریب بافت‌های تاریخی کشور با سناریویی ناراحت‌کننده آغاز شد، این‌بار بافت تاریخی یزد نشانه رفته بود، هرچند پس از تخریب چند خانه‌ی قاجاری و پهلوی در این بافت، مسوولان بالاخره دست به کار شدند و از ادامه‌ی تخریب‌ها توسط شهرداری و هیأت امنای امامزاده جعفر یزد جلوگیری کردند؛ اما حالا گفته می‌شود، تخریب‌ها به‌شکل دیگری در حال انجام است.

امیر ترقی‌نژاد در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: بخش شرقی حریم امامزاده جعفر یزد در خیابان «مصلی» در طول سال‌های گذشته، تخریب شده و خالی از ساخت‌وساز بود؛ اما در روزهای گذشته این قطعه از زمین، بزرگ‌تر شده و به‌نظر می‌رسد، بافت تاریخی مورد تعرض قرار گرفته است.

این دوست‌دار میراث فرهنگی با بیان این‌که مشخص نیست این تخریب توسط چه کسانی یا نهادی مانند دفتر طرح توسعه‌ی امامزاده یا شهرداری انجام می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که هنوز بخش غربی امامزاده که اوایل امسال تخریب و اعتراض‌ دوست‌داران میراث فرهنگی را سبب شد، بلاتکلیف مانده است.

او ادامه داد: تخریب این بخش به‌دستور معاون وقت سازمان میراث فرهنگی - آتوسا مومنی - متوقف و دادن نظرات کارشناسی به سازمان میراث فرهنگی محول شد؛ اما تا این لحظه نه‌تنها نظرات کارشناسی به‌شکل رسمی اعلام نشده، بلکه انتظار می‌رفت با تغییر دولت، رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فکری به حال بافت تاریخی یزد کند که این اقدام نیز هنوز انجام نشده است.

وی تصریح کرد: برخی ساکنان بافت تاریخی یزد گفته‌اند که در روزهای اخیر، اهالی این منطقه تهدید شده‌اند که اگر خانه‌های‌شان را نفروشند، ساختمان بر سرشان خراب می‌شود.

این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی یزد با اشاره به معرفی استاندار جدید یزد، گفت: از این مقام محلی می‌خواهیم به دغدغه‌هایی که در حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارند، توجه جدی‌تری داشته باشد. هرچند استان یزد به‌عنوان یک استان صنعتی با مشکلاتی مواجه است که باید برای حل آن‌ها راهکارهایی اندیشید، اما با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد، باید بیش از این به استان یزد توجه شود.

او با بیان این‌که در چند سال گذشته به‌دلیل بی‌توجهی‌ها، بخش مهمی از میراث فرهنگی یزد آسیب‌پذیر شده است، افزود: به‌خوبی مشخص است که اگر در حوزه‌ی گردشگری از سوی استان، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد، یزد می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. یزد به‌دلیل صنعتی شدن، در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند مهاجرت و آلودگی هوا است و اگر توجه بیشتری به حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری شود، این‌گونه مشکلات را نخواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه