سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاوش باستان‌شناسی مسجد جامع شهر یزد آغاز شد

یادمان

کاوش باستان‌شناسی مسجد جامع شهر یزد آغاز شد

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از آغاز کاوش در زیر گنبد خانه و ایوان مسجد جامع با ایجاد گمانه‌هایی به منظور دستیابی به اطلاعاتی از گذشته خبر داد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، سامان کارگر گفت: این فعالیت بعد از این که کف بتونی زیر گنبد و ایوان که در دهه‌ی 40 اجرا شده بود، برای اجرای کف فرش جمع‌آوری شد، همچنین به منظور دستیابی به لایه‌های تاریخی و فرهنگی، گمانه‌هایی در فضای زیر گنبدخانه ایجاد شد.

وی با بیان این‌که بستر طبیعی یزد به نام «چیلو» بیشتر از یک متر عمق ندارد و به نوعی پایه‌های گنبدخانه مسجد جامع یزد بر روی این لایه قرار داده شده است، افزود: با توجه به این که فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام شده در مسجد جامع یزد، برای نخستین‌ بار اتفاق می‌افتد، این مطالعات از اهمیت بسزایی برخوردار است که بعد از به پایان رسیدن فعالیت‌های میدانی و جمع‌بندی، نتایج به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش، مسجد جامع کبیر یزد بدون تردید یکی از شاهکارهای بدیع معماری مساجد ایران به شمار می‌آید. این بنا بر یک ایوان رفیع و گنبد خانه و دو شبستان تابستانه در دو طرف آن و دو گرم‌خانه در ضلع شرقی و غربی و یک صحن بزرگ مستطیل شکل و دو پایاب تشکیل شده است.


از مسجد جامع کبیر یزد در متون تاریخی به نام‌هایی مانند «مسجد جمعه شهرستان»، «مسجد جامع عتیق»، «مسجد جمعه قدیم» و «مسجد جامع نو» یاد شده است. که در قرن هشتم توسط «سیدرکن الدین محمد‌بن قوام الدین بن نظام حسینی یزدی قاضی» ساخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه