سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان امیرچخماق می‌خواهد زنده بماند

یادمان

امیرچخماق می‌خواهد زنده بماند

میدان امیرچخماق یزد که بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار از دوره‌ی تیموری را شامل می‌شود، به‌خاطر بی‌توجهی برخی افراد و نهادها، نفس‌هایش هر روز کم‌رمق‌تر می‌شود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | adidas jeans trace royal red color code , MnjeShops , Tommy hilfiger iconic tommy backpack pvc

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میدان امیرچخماق، یا به قول یزدی‌ها «میرچماق» نماد و سمبل یزد و از یادگارهای قرن نهم هجری و حکومت «امیرچخماق شامی» است؛ اما حالا چهره‌ی این میدان با سروصدای بازی کودکان، بوی نامناسب غذا، زباله،‌ شلوغی و حجم زیاد وسایل نقلیه‌ی در تردد،‌ کاربری‌های متفاوت مغازه‌های اطراف که چهره‌ی زشتی به این میدان تاریخی داده است، دیوارهای بی‌سروته، چادرهایی که در هر مناسبت در وسط میدان قد علم می‌کنند و میله‌ای که چند سال است به بهانه‌ی رصد کردن مشکلات ترافیکی، در این میان جاخوش کرده،‌‌ ‌آسیب دیده است. در حالی که روزگاری سرداران تیموری و بعد از آن صفوی و قاجار ساخت و تکمیل این میدان را از افتخارات خود می‌دانستند.
 
 یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در یزد در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: میدان امیرچخماق در شهر تاریخی یزد با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که این مشکلات هر روز به از بین رفتن این بنای تاریخی کمک می‌کنند.

 سیدمحسن حاجی‌سعید نداشتن یک متولی ثابت برای این میدان تاریخی و بخصوص مجموعه‌ی امیرچخماق را از مهم‌ترین مشکلات برای این محدوده‌ی تاریخی دانست و گفت: تا وقتی یک تولیت مشخص و ثابت برای این مکان تعیین نشود، تخریب آن در حال افزایش خواهد بود.
 
 وی نصب میله‌ی شورای تامین در میدان امیرچخماق را یکی دیگر از مشکلات این محدوده دانست و ادامه داد: بیش از دو سال پیش، شورای تامین استان میله‌ای بلند را که ارتفاع آن به مناره‌های امیرچخماق می‌رسد، در این محدوده نصب کرد که با وجود اعتراض‌های فراوان، تا کنون شورای تامین استان یزد، زیر بار برداشتن این میله نرفته است. مشخص نیست یک ارگان دولتی چگونه به خود اجازه می‌دهد که در یک بنای تاریخی که حق عمومی همه‌ی مردم است، میله‌ای به بهانه‌ی داشتن دید کافی بگذارد.

 او بیان کرد: برخی فرزندان تبعه‌های کشورهای همسایه نیز که در یزد زندگی می‌کنند، یک زمین فوتبال در این محدوده درست کرده‌اند و هر شب در آنجا بازی می‌کنند و حتا توپ آن‌ها، در هر چند دقیقه به کاشی‌های مناره می‌خورد. متاسفانه این مجموعه نگهبان هم ندارد که از بروز چنین مواردی جلوگیری کند.

 وی قرار داشتن مغازه‌هایی با کاربری جگرکی در محدوده‌ی میدان امیرچخماق را از دیگر مشکلات این محوطه دانست و گفت: به‌دلیل وجود نداشتن فاضلاب در این محدوده، بوی تعفن خون و جیگر هر روز در سراسر محوطه می‌پیچد و اگر یک گردشگر به پشت بام میدان امیرچخماق برود، از بوی بد نمی‌تواند آنجا بماند.

 دبیر شورای تشکل‌های گردشگری استان یزد اظهار کرد: مدت‌هاست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد به‌دنبال تغییر کابری این مغازه‌هاست، اما متاسفانه ارگان‌های دیگر در این زمینه همکاری نمی‌کنند، شهرداری باید نوع کاربری مغازه‌های این محدوده را تغییر دهد. نداشتن مکانی برای آب‌ریز مغازه‌ها علاوه بر ایجاد نشست و ترک روی مناره‌ی امیرچخماق، باعث به‌وجود آمدن بوی بدی شده است که گردشگران را از این محدوده فراری می‌دهد.
 
 حاجی‌سعید همچنین به کشیدن دو دیواره در چپ و راست مناره‌ی امیرچخماق اشاره کرد و گفت: دو دیواره از دو طرف مناره به طول 30 متر کشیده شده‌اند؛ ولی متاسفانه مدت‌‌هاست به‌صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند. قرار بود این دیواره‌ها محدوده‌ی خیابان را از محدوده‌ی مجموعه‌ی امیرچخماق جدا کنند تا ارتعاشات ناشی از حرکت ماشین‌ها و سروصدا در محدوده‌ی امیرچخماق آسیب کمتری به این بنای تاریخی وارد کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

 وی با اشاره به نبود یک فضای مناسب برای پارکینگ عمومی در محدوده‌ی میدان امیرچخماق، اظهار کرد: گاهی کمبود فضا برای پارک ماشین گردشگران باعث می‌شود آن‌ها وسایل نقلیه‌ی خود را در محدوده‌ی میدان پارک کنند. با توجه به حجم گردشگرانی که در طول سال از این محدوده دیدن می‌کنند، این اتفاق زیاد رخ می‌دهد. با توجه به این‌که گاهی در روز، حدود 10هزار نفر برای به میدان امیرچخماق می‌آیند این تعداد گردشگر به یک پارکینگ چند طبقه نیاز دارند.

 او تاکید کرد: حدود 10 سال است درباره‌ی وضعیت و مشکلات میدان امیرچخماق با مسوولان و متولیان این محدوده‌ی تاریخی صحبت می‌کنیم؛ اما تنها جوابی که آن‌ها در این مدت به ما داده‌اند این است که سامان‌دهی وضعیت کنونی این میدان، در یک طرح دیده شده است. طرحی که مشخص نیست چه زمانی اجرایی می‌شود؟

 حاجی‌سعید افزود: مجموعه‌ی میدان امیرچخماق یک مجموعه‌ی بسیار بی نظیر در یزد و متعلق به دوره‌ی تیموری است که در دوره‌های گذشته، مرکز تجمع و فعالیت‌ مردم بوده است. اگر وضعیت در این میدان به روش کنونی پیش رود و از برخی فعالیت‌ها در آن جلوگیری نشود، در چند سال آینده فقط با باقی‌مانده‌ای از مجموعه‌ی امیرچخماق روبه‌رو خواهیم بود. به نظر می‌رسد این میدان اکنون برای برطرف کردن مشکلات در اولویت بیستم قرار گرفته است.

 به گزارش ایسنا، ترک‌های ایجادشده روی پیکر این بنای کهن که نسبت به سال‌ها پیش نمایان‌تر شده است، نشان‌دهنده‌ی لزوم توجه هرچه سریع‌تر به این بنای ارزشمند یزد و ایران است. ثبت میدان امیرچخماق یزد در فهرست آثار ملی به‌صورت منفرد از سال 1330 آغاز شد و ودر یکم شهریورماه 1378 کل مجموعه‌ی میدان امیرچخماق شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه