سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب اثر تاریخی 700 ساله در میبد!

یادمان

تخریب اثر تاریخی 700 ساله در میبد!

بخشی از بازارچه و عصارخانه مجموعه تاریخی بابک شهرستان میبد، اوایل دی سال گذشته در سایه غفلت میراث فرهنگی، تخریب و عنوان شد که این تخریب به بهانه ساخت دارالقرآنی به سبک سنتی انجام شده است، در نتیجه این امر به منظور بازسازی مجموعه تخریب شده بابک میبد، قانون، عاملان تخریب را مجاب به بازسازی این قسمت‎ها کرد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Giftofvision, ALWAYS LIKE A SALE

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، مجموعه بابک شهرستان میبد یک اثر تاریخی مربوط به دوره آل مظفر به شماره ثبتی 10884 است که مشتمل بر مسجد، خانقاه و بازارچه بوده و بیش از 700 سال قدمت دارد.

بازدیدها و پیگیری‎های معاون عمرانی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی یزد از این مجموعه تخریب شده نهایتاً منجر به عزل عامل دستور این تخریب که معاون فرماندار وقت بود، شد و موضوع در اذهان عمومی با گذر زمان رنگ فراموشی به خود گرفت.

البته خوشبختانه مسئولان میراث فرهنگی استان به همین امر بسنده نکرده و علاوه بر برخورد قانونی با عاملان تخریب از طریق مراجع قضایی، برای مرمت و بازسازی این بنای باستانی نیز برنامه‎هایی در دستور کار دارند.

محمود ادیبان، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: مجموعه تاریخی بابک در محله سربالا فیروزآباد میبد به نام مسجد، خانقاه و بازارچه بابک معروف است.

وی افزود: با توجه به مشخصات معماری و فضاهای ارزشمند موجود در خانقاه، بازارچه و مسجد این مجموعه، قدمت آن به دوران آل مظفر برمی‎گردد.

ادیبان با بیان اینکه در بازارچه این مجموعه، واحدهای تجاری، داروخانه، نانوایی و قنادی وجود داشته است، اظهار کرد: هدف عاملان تخریب بخشی از این بازارچه که منجر به تخریب کامل عصارخانه(جایی برای روغن‎گیری از دانه‏‌های روغنی گیاهان) شده است، ساخت دارالقرآن عنوان شده است.


وی در مورد برنامه‌ میراث در قبال این مجموعه خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی در نظر دارد تا عصارخانه را همانند وضعیت آن قبل از تخریب و به صورت عین به عین بازسازی کند. البته اعتباری در سال جاری برای بازسازی بخش تخریب ‌شده در نظر گرفته شده است ولی قانون، عاملان تخریب را مجاب به بازسازی موارد تخریب شده براساس طرح و حمایت میراث‌فرهنگی کرده است.


ادیبان، ساماندهی و مرمت بافت فرهنگی و تاریخی میبد، مرمت آسیاب‌ها، مرمت مساجد، مرمت خانه‌های تاریخی و مرمت و ساماندهی بازارچه کهنه میبد را از دیگر برنامه‎های میراث فرهنگی شهرستان بیان کرد و گفت: به منظور تقویت بخش گردشگری، اداره، حمایت از بخش خصوصی در رابطه با تورهای گردشگری، بازرسی از اماکن اقامتی و رستوران‏های سنتی و حمایت از مراکز بین‌راهی را در دستور کار دارد.


وی، برنامه‌های میراث فرهنگی میبد در بخش صنایع دستی را برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع دستی، صدور کارت صنایع دستی، بیمه‌ کردن هنرمندان صنایع‌دستی و حمایت از زیلوبافان برشمرد.


به گزارش ایسنا، محمد مهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در مورد برخورد با عاملات تخریب بابک میبد، اعلام کرد: عاملان تخریب از سوی مراجع قضایی به پنج سال حبس تعزیری، محکوم و مجبور به بازسازی قسمت تخریب شده بنا شده‎اند.


این مقام مسئول، بازدارنده بودن احکام و برخوردها را از عوامل موثر در پیشگیری از سوء استفاده و تخریب آثار تاریخی از سوی برخی افراد دانست.


محسن ذاکرنیا، معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، گفت: امسال برای ساماندهی مجموعه بابک میبد 250 میلیون ریال در نظر گرفته شده و برای سال آینده نیز 500 میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده که باید تأمین اعتبار شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه