سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قاضی به نفع قلعه منگاباد رای داد

یادمان

قاضی به نفع قلعه منگاباد رای داد

قاضی این بار به نفع میراث فرهنگی رای داد و قلعه منگاباد از دست سازه‌های ناهنجار مجاورش رها شد. این قلعه سال‌ها بود که منظر تاریخی خود را از دست داده و حریمش شکسته بود. حالا حکم دادگاه سند نجاتش شد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سرانجام پیگیری‌های خبرگزاری chn به نتیجه رسید و دادگاه این بار به نفع میراث فرهنگی رای داد. قلعه منگاباد از شر سازه های ناهنجار مجاورش رها شد و زندگی دوباره یافت.
 
ماجرای قلعه قلعه منگاباد از این قرار بود: این قلعه را «علی حاج حسین علی مهرپادینی» معمار، به خواست حاج «ناصر»، روحانی به نام یزد بنا کرد. قلعه‌ای که در تاریخ مهریز ماندگار شد و به دوران ما رسید. این قلعه سال‌ها بود دو نیم شده و زندگی چندان به وفق مرادش نبود. بعد از فوت حاج ناصر، بنا بین فرزندانش تقسیم می‌شود. پسر کوچک سهم خود را می‌فروشد، این بخش از 40 سال پیش به حسینه تبدیل می‌شود. سال‌ها دیوارهای قلعه برای زدن اسکلت داربست در حیاط آن سوراخ شده بود و بار زیادی به دیوارها وارد می‌شد. این مسئله باعث شده بود که دیوارها به شدت آسیب ببینند.
 
در سال گذشته هیات امنا با توافق سازمان میراث فرهنگی، اسکلت را تغییر داده و فشار از روی دیوارها برداشته شد. اما اسکلت در حدود 14 متر بود و منظر قلعه را بر هم می‌زد. از سوی دیگر شیب سقف تازه تاسیس شده به صورتی بود که اگر باران یا برف بیاید، آب به پشت‌بام گلی و ناودان‌های فرسوده اش هدایت می‌شود. به همین دلیل دوستداران میراث فرهنگی نگران شرایط این بنا بودند.
 
این وضعیت ادامه داشت تا اینکه به دنبال رسانه ای شدن این خبر، صاحبان نیم دیگر قلعه به دادگاه شکایت کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت این بنا شدند و قاضی دادگاه پس از بررسی پرونده حکم به نجات این بنای تاریخی داد. بنایی که می تواند در کنار سایر بناهای تاریخی مهریز مجموعه زیبای گردشگری به وجود آورد.
 
این بنا شامل حیاط بیرونی و اندرونی بوده و چهار تالار برای چهار فصل دارد. در ضلع حیاط اندورنی آن هم یک تالار و راهرو ساخته شده است. تالار تابستانی بادگیری دارد که امروز دیگر تخریب شده است. تالار پاییزه که به حیاط بیرونی ملحق شده بود نیز در حال از بین رفتن است. قلعه منگاباد در سال 84 به شماره 14574 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
 
سازمان میراث فرهنگی یزد در این پرونده توانست موفقیت آمیز عمل و از حقوق میراث فرهنگی دفاع کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه