سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب خانه‌ای تاریخی برای باز کردن مسیر گردشگری!

یادمان

تخریب خانه‌ای تاریخی برای باز کردن مسیر گردشگری!

پس از تخریب خانه‌ی تاریخی «مظلومی» در اردکان برای ساخت پارکینگ، چند روز پیش، یک خانه‌ی تاریخی دیگر نیز تخریب شد تا مسیر یک موزه به سمت آب‌انباری تاریخی هموارتر شود.

nike-dunk-low-coast-uncl | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تخریب یک خانه‌ی تاریخی که راه را روی موزه‌ی مفاخر اردکان (خانه‌ی آیت‌الله خاتمی) بسته بود، پس از آن‌که از بین رفتن خانه‌ی «مظلومی» سبب اعتراض دوست‌داران میراث فرهنگی شد، بار دیگر حساسیت‌ها را نسبت به بافت‌های تاریخی استان یزد افزایش داد.

دبیر انجمن حامیان میراث اردکان - نادر پیری - در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: آن‌طور که گفته شده، شهرداری اردکان برای باز کردن مسیر شرقی موزه‌ی مفاخر اردکان، یک خانه‌ی متعلق به دوره‌ی پهلوی را تخریب کرده است، تا محور گردشگری از این خانه به سمت آسیاب آبی قرارگرفته در این محدوده ادامه‌دار باشد.

او افزود:‌ در صحبت‌های تلفنی که با اعضای شورای شهر اردکان انجام دادم، آن‌ها معتقد بودند خانه‌ی دوم، یک مخروبه‌ی بدون سقف بوده است. با این وجود، نباید این بحث را از نظر دور داشت که حتی اگر این دو بنای تاریخی به‌صورت 100 درصد هم مخروبه بودند (هرچند خانه‌ی تاریخی «مظلومی» تا روزهای قبل از تخریب سالم و سرپا و مورد استفاده بود) اما تخریب آن‌ها، حساسیت‌های زیادی را بین دوست‌داران میراث فرهنگی و حتی مدیریت شهری اردکان و مسوولان استانی ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: تخریب‌های صورت‌گرفته می‌توانست با هماهنگی انجام شود تا هیچ پیامد منفی به‌دنبال نداشته باشد،‌ اما متأسفانه این اقدام انجام نشد.

محمدمهدی شرافت ادامه داد: این تخریب‌ها متأسفانه بدون هماهنگی و ناشی از غفلت مدیران ارشد شهرداری بوده است. با این وجود، در چند جلسه‌ای که با شهرداری و مسوولان شهری اردکان داشتیم، تضمین‌های جدی و لازم از دوستان در مجموعه‌ی شهرداری گرفته شد تا دیگر با کارهای بدون هماهنگی روبه‌رو نشویم.

او با بیان این‌که این اداره کل از طریق مجامع قانونی در حال پیگیری این موضوع است، اظهار کرد: از دو نفر از مجموعه‌ی شهرداری اردکان به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ایم، چون براساس گزارش‌های رسیده از اردکان، مشخص شده است که آن‌ها موجب این ناهماهنگی و تخریب بوده‌اند.

وی تأکید کرد: در صحبتی که با مسوولان اردکان داشتیم، تضمین داده شد که برای ادامه‌ی کار در هر بخشی از این شهرستان، هماهنگی‌های لازم برای پیدا کردن محور گردشگری مناسب برای موزه‌های شهرستان براساس شرایط قانونی انجام شود، تا شاید بتوانیم بخشی از این زخم را ترمیم کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه