سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجموعه تاریخی «پیرنارکی» حامی ندارد

یادمان

مجموعه تاریخی «پیرنارکی» حامی ندارد

مجموعه تاریخی پیرنارکی که یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است، این روزها حال خوشی ندارد. پیکرش پر از یادگار نویسی شده و بخش‌های بسیاری از آن نیاز به مرمت دارد. پیرنارکی اکنون بیش از همیشه نیازمند توجه مسئولان است.

nike air force 1 low uv | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

 خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – مجموعه تاریخی پیرنارکی که یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است، این روزها حال خوشی ندارد. پیکرش پر از یادگار نویسی شده و بخش‌های بسیاری از آن نیاز به مرمت دارد. 
 
امیرترقی نژاد درباره این بنای تاریخی به  chn  گفت: دربخش‌های زیادی از این مجموعه تاریخی، توسط برخی از گردشگران طی سالیان گذشته یادگارنویسی زیادی صورت گرفته است که به هویت تاریخی این بنا آسیب رسانده است.
 
به گفته او، از طرف دیگر بسیاری از بخش‌های این بنای تاریخی نیاز به مرمت و ساماندهی دارند و راه دسترسی به این مجموعه خاکی است.
 
ترقی نژاد تاکید کرد که برای رسیدن به این مجموعه تاریخی کلا حدود 5کیلومتر باید طی کرد ولی به دلیل اینکه هنوز راه دسترسی خاکی و بدون آسفالت است برای گردشگران سخت و آزاردهنده است.
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی گفت:متولیان این مجموعه می‌گویند از دوسال پیش مسئولان میراث فرهنگی و راه شهرسازی قول آسفالت راه دسترسی به این مجموعه تاریخی را داده بودند ولی تاکنون این امرمیسرنشده است.
 
پیرنارکی در 58 کیلومتری جنوب شرقی یزد در دامنه کوه غربی بلندی به نام "تجنک" نزدیک دره‌ زنجیر و یا در نزدیکی تفت از دره گیگون قرار دارد.
 
ترقی‌نژاد گفت:ساختمان این زیارتگاه شامل اتاقی است که پذیرای زیارت‌ کنندگان زرتشتی است و در بیرون این اتاق مکانی برای شستشوی دست و صورت در نظر گرفته شده. خارج از دری که این دو محل را در بر می‌‌گیرد، ساختمان‌هایی به نام خیله از دهش خیراندیشان ساخته شده است. این خیله‌‌ها برای ماندن چند روزه زیارت ‌کنندگان پیش ‌بینی شده ‌اند.
 
به گفته او، پیروان کیش زرتشت هر سال از 12 تا 16 مردادماه در این زیارتگاه در شهرستان مهریز، پیرامون عقاید و باورهای خود حلقه می‌زنند و به برگزاری مراسم های ویژه این روزها می‌پردازند.
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد که در این مراسم بیش از 6هزار زرتشتی از یزد، کرمان، تهران و حتی زرتشتیانی از خارج از کشور در این مراسم حضور می‌یابند.
 
به گفته او،بر خلاف سایر مراسم زرتشتیان که در زیارتگاه‌های آن‌ها برگزار می‌شود، این مراسم تنها جنبه مذهبی ندارد و در آن جشنواره‌های شاد فرهنگی،‌ هنری و ورزشی نیز برگزار می‌شود که البته از ماه‌ها قبل فراخوان این مسابقات به انجمن‌های مختلف این کیش ارائه شده است.
 
پیرنارکی یکی از قدیمی‌‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است و از جمله زیارتگاه‌ های زرتشتیان می‌‌توان به پارس بانو، هریشت اردکان، قعله اسدان یزد، چک‌ چک اردکان،‌ نارستانه و ... اشاره کرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه