سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «طرح حفاظت از بافت تاریخی» یعنی ساخت پارکینگ!

یادمان

«طرح حفاظت از بافت تاریخی» یعنی ساخت پارکینگ!

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد یک طرح حفاظت نیست، این‌که پارکینگ در بافت تاریخی ایجاد می‌کنند و نام‌اش را طرح حفاظت از بافت تاریخی می‌گذارند، به چه معناست؟

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Nike React Element 87

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، به دنبال اجرایی کردن طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد، چند روز گذشته تعدادی خانه‌ قدیمی و ارزشمند در محله‌ «گلچینان» یزد و دقیقا کنار شهرداری ناحیه‌ تاریخی شهر یزد تخریب شدند، خانه‌هایی که اگر قرار بود طرحی با نام «حفاظت از بافت تاریخی یزد» مدافع آن‌ها باشد، قطعا باید سرپا می‌ماندند و این بافت تاریخی را خوشنام نگه می‌داشتند، اما ...

این در حالی است که حتی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز این طرح حفاظت را طرحی برای حفاظت از بافت تاریخی یزد نمی‌داند، طرحی که بیشتر به دنبال تخریب خانه‌های تاریخی است تا کوچه‌های آشتی‌کنان یزد را شش متری کند و برای دسترسی بهتر ساکنان محله‌هایی که بخشی از منبع درآمدشان از ورود گردشگر به این بافت‌های تاریخی تامین می‌شود، خانه‌های قدیمی را تخریب و به جای‌اش پارکینگ محلی بسازند.

مصطفی فاطمی در این زمینه به خبرنگار ایسنا تأکید کرد: بافت تاریخی یزد با وسعت 755 هکتار یک بافت بی‌نظیر در دنیاست، بافتی تاریخی با معماری خاک و به صورت به هم پیوسته که در هیچ حای دیگری وجود ندارد. از یک سو اکنون فرانسه و کره‌ی جنوبی در حال فرگیری فنون معماری خاک در یزد هستند و از سوی دیگر برخی افراد در این شهر تاریخی این هنر و تمدن را با خاک یکسان می‌کنند، با این اقدام به نظر می‌رسد باید در آینده آن‌چه را خودمان به کشورهای دیگر آموخته‌ایم بار دیگر از آن کشورها به ایران وارد کنیم، یک کار ناشایست و زشت که هنر و معماری‌مان را صادر کرده‌ایم و دوباره باید برای خودمان آن را وارد کنیم؟ کسانی که خودشان معماری خشتی را بنا کرده‌اند، دارند با دست خودشان این هنر را نابود می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که ساخت بناهای تاریخی که در حال تخریب هستند، به هیچ وجه برای مردم امروزی امکان‌پذیر نیست، افزود: متأسفانه در طرح‌هایی که تصویب می‌کنند این خانه‌ها را خراب یا نهایتا تبدیل به پارکینگ می‌کنند. این تفکر بسیار زشتی است که به راه انداخته‌ایم و هیچ کس هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

فاطمی تأکید کرد: بافت تاریخی یزد هشت محور گردشگری ارزشمند دارد که متاسفانه نتوانسته‌ایم برخی از تک‌بناهای تاریخی مانند باغ دولت‌آباد را در آن جای دهیم، این بافت تاریخی مانند یک تسبیح به هم پیوسته است که اگر در میان آن یک بنا تخریب شود باعث از هم گسسته شدن این بافت می‌شود.

او با تأکید بر اینکه باید تلاش شود طرح حفاظت از بافت تاریخی که در دولت گذشته به تصویب رسیده هر چه زودتر لغو شود، گفت: متأسفانه برخی مواقع قوانین دست و پای ما را می‌بندد حتی در حوزه‌ی دفاع از میراث فرهنگی توسط دستگاه قضا نیز با این مشکل مواجه هستیم و نمی‌نوانیم آن‌طور که باید از حق میراث فرهنگی دفاع کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه