سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث‌فرهنگی یزد تایید کرد؛ خانه‌های بافت‌تاریخی اردکان در معرض تخریب

یادمان

میراث‌فرهنگی یزد تایید کرد؛ خانه‌های بافت‌تاریخی اردکان در معرض تخریب

چندی پیش شنیده شد که تعدادی از خانه‌های دوره ایلخانی به‌دنبال اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو اردکان در معرض تخریب قرار گرفته‌اند. با این حال پیگیری‌های خبرنگار CHN از اداره کل میراث‌فرهنگی یزد حکایت از تخریب خانه‌‌ای متعلق به دوره صفوی داشت. گفته می‌شود هیات امنای کوشک‌نو به‌منظور توسعه حسینیه قصد تخریب چند خانه دیگر را هم دارند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چندی پیش به دنبال اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو زمزمه‌های تخریب بخشی از بافت تاریخی اردکان هم شنیده شد. گفته می‌شود،این طرح که با هدف گسترش حسینیه میدان کوشک‌نو کلید خورده نزدیک به 5 خانه ایلخانی را مورد هدف قرار گرفته است.
 
این درحالی‌است که پیگیری‌های خبرنگار CHN از اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد حکایت از تخریب خانه‌ای قدیمی در ضلع غربی حسینیه داشت.
 
«رسول مشتاقیان»، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اردکان در این‌باره می‌گوید: «روز پنج‌شنبه ساعت 3 عصر مورخ 28/10/91 شخصی به‌نام (ح. ف) عضو هیات امنای حسینیه کوشک‌نو اردکان اقدام به تخریب یک خانه قدیمی واقع در ضلع غربی حسینیه کرده است که پس از حضور مراقب آثار عملیات تخریب متوقف شده است».
 
وی با اعتقاد براینکه خانه تخریب شده در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اما در بافت ثبت شده داخل حصار و در مجاورت مسجد ثبتی زیرده اردکان قرار دارد.
 
مشتاقیان معتقد است، میزان تخریب 50 درصد بوده و قدمت بنا احتمالا صفوی تا قاجار است. در همین رابطه پس از صدور اخطار، شکایت بر علیه نامبرده تنظیم شده و اقدامات حقوقی در این رابطه در حال انجام است.
 
وی می‌افزاید: هیات امنای کوشک‌نو به‌منظور توسعه حسینیه قصد تخریب چند خانه دیگر را نیز دارند.
 
« رضا ملاحسینی» فعال میراث فرهنگی و عضو انجمن چهارسوق اردکان پیش از این به CHN، گفته بود: « در صورت اجرای طرح توسعه میدان کوشک‌نو اردکان نزدیک به 5 خانه تاریخی متعلق به دوره ایلخانی تخریب می‌شود. این درحالی است که بافت تاریخی اردکان به ثبت ملی رسیده و هر گونه دخل و تصرفی که منجر به تخریب شود خارج از قوانین میراث‌فرهنگی است و خلاف موازین میراث محسوب می‌شود».
 
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، حتی اگر خانه‌های دوره ایلخانی هم سالم نباشند اما از آنجایی‌که حسینیه داخل بافت تاریخی قرار گرفته  تخریب خانه‌های پیرامون آن کاملا خلاف ضوابط میراث‌فرهنگی است.
 
با این وجود ملاحسینی معتقد است، حسینه چندین مرحله توسعه پیدا کرده و هربار اطراف آن تخریب شده است. طرح توسعه کوشک‌نو فضاهای جدید و قدیم بافت را از بین می‌برد. 5 خانه‌ای که پشت حسینیه قرار گرفته‌اند جزو معدود خانه‌های تاریخی دوره ایلخانی در این منطقه محسوب می‌شوند. با این حال 3 معیار مهم مطرح است. طرح توسعه در بافت ثبت شده قرار است اجرا شود، خانه‌هایی که در معرض تخریب قرار گرفته‌اند بازمانده دوره ایلخانی و قابل مرمت و احیاء هستند.
 
او می‌افزاید: در این خانه‌ها فردی سکونت ندارد ضمن اینکه میدان کوشک‌نو نیازی به این همه گسترش ندارد. بسیاری از تخریب‌هایی که در ارکان صورت گرفته به‌واسطه اجرای همین طرح‌ها بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه