سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کتیبه‌ها و دَرِ تاریخی عمارت نواب یزد سرقت شد

یادمان

کتیبه‌ها و دَرِ تاریخی عمارت نواب یزد سرقت شد

کتیبه‌ها و دَرِ تاریخی عمارت نواب یزد به دست افراد ناشناسی سرقت شد. این بنا سال‌هاست که مورد بی‌توجهی مسئولان مربوطه قرار گرفته و با اینکه چهار سال است در فهرست آثار ملی جای دارد، روز به روز مخروبه‌تر می‌شود گفته شده به دلیل نبود حفاظت، سارقان بی محابا هر تکه از آن را به غارت می‌برند.

nike-dunk-low-coast-uncl | Boots - Ankle boots COACH , High boots and others - DialadogwashShops - Lorimer Bootie C5917 11000148EDC Dark Cranberry/Multi - botines adidas botitas 2016 black hair girls meme - Women's shoes

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- خانه نواب یزد سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و هر روز مخروبه‌تر می‌شود و از آنجاییکه هیچ گونه حفاظتی از آن نمی‌شود، سارقان می‌توانند، بدون هیچ هراسی اقدام به غارت هر تکه از این بنای ارزشمند بکنند.

 

خانه نواب حالا دیگر در ندارد، کتیبه ندارد. دار و ندارش به سرقت رفته است

 

خانه نواب یکی از بناهای ارزشمند شهر بادگیرهای یزد است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن در زمره آثار ملی ایران قرار گرفته است. هرچند این خانه نزدیک خیابان امام علی (ع) در حد فاصل خیابان امام حسین (ع) تا پل قطار قرار دارد و می‌توانست تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی و توریستی این شهر شود اما امروز به جای کاربری جدید هر تکه از این بنا به سرقت می‌رود.

این خانه می توانست به جای اقامتگاه معتادان مرکزی فرهنگی در یزد شود

«امیر ترقی‌نژاد»، فعال و دوستدار میراث فرهنگی با اعلام خبر این سرقت به CHNگفت: «این عمارت تاریخی که به دنبال بارندگی‌های اخیر در این شهر درآستانه تخریب قرارگرفته، اکنون دچار بحران جدیدی شده و بسیاری از کتیبه‌ها و در تاریخی آن به سرقت رفته است.»


اینجا خرابه نیست، این یک اثر ملی است

 

به گفته او، عمارت به رغم ویژگی‌های منحصر به فرد در معماری سال‌هاست که رنگ و روی مرمت به خود ندیده و روز به روز به تخریب کامل نزدیک‌تر می‌شود.
 
ترقی‌نژاد همچنین در مورد وضعیت نامناسب این بنا گفت: « این عمارت نه تنها مخروبه شده بلکه محلی برای تجمع معتادان نیز شده است.»
 
اشتباه نکنید، اینجا جایی برای سلاخی نیست. اینجا بنایی است که می توانست در حین حفظ هویت و تاریخش درآمدزا هم شود

 
عمارت تاریخی نواب از آثار تاریخی بجا مانده در دوره پهلوی اول است که محل سکونت یکی از نمایندگان مجلس به همین نام بوده است.
 
ای کاش این بنا می توانست میزبان توریست های باشد که راهی یزد می شوند و از این مسیر عبور می کنند

 
مصالح به کار رفته در این عمارت را انواع آجر، گِل، گچ، سنگ، چوب، خشت‌خام و ساروج تشکیل می‌دهد و گچبری‌های خاصی که در گوشه و کنار این عمارت به کار برده شده زبانزد معماران و استادان تجسمی در این استان است.
 
عکس: محمدرضا احسانی زاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه