سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ادامه دست‌اندازی‌ معدن‌کاران به محوطه طبیعی تاریخی "توران پشت"

یادمان

ادامه دست‌اندازی‌ معدن‌کاران به محوطه طبیعی تاریخی "توران پشت"

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که متأسفانه در کمال ناباوری شاهد فعالیت مجدد معدن منطقه‌ی "توران پشت" هستیم، اظهار کرد: اطمینان داشتم در دوران دولت یازدهم که محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌هایش مطرح است، تخریب این محوطه طبیعی و تاریخی متوقف خواهد شد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

«محمد مهدی شرافت» در گفت‎‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، تصریح کرد: متاسفانه در حالی مجوز معدن منطقه‌ی توران پشت برای برداشت و استخراج سنگ صادر شده که نظر میراث فرهنگی در مورد صدور و تمدید مجوز لحاظ نشده و این در حالیست که معدن مذکور در کنار مجموعه تاریخی و ثبت ملی شده‌ی تخت رستم قرار دارد و علاوه‌بر این موجب تخریب چشمه‌ها و گنبدهای آهکی که به عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت رسیده‌اند نیز می‌شود.

وی ادامه ‌داد: پیگیری‌ها و ارائه شکایت به مراجع قضایی در این‌باره از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، قبل از تمدید مجوز فعلی، به این نتیجه ختم شده بود که معدن مذکور تنها تا پایان مهلت مجوز اجازه فعالیت خواهد داشت و پس از آن، مجوز تمدید نخواهد شد؛ لذا اطمینان داشتیم که در دوران دولت یازدهم که محیط‌زیست به عنوان یکی از اولویت‌هایش مطرح است، تخریب این محوطه طبیعی و تاریخی متوقف خواهد شد.

شرافت گفت: متاسفانه چندی پیش مطلع شدیم که بهره‌بردار معدن، در نامه‌ای به شورای عالی معادن کشور خواستار تمدید مجوز فعالیت خود شده است، لذا همزمان با سفر معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای را مبنی بر عدم تمدید مجوز این معدن، تنظیم و از طریق ریاست سازمان میراث فرهنگی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کردیم.

وی افزود: همچنین در مکاتبه‌ای با ریاست سازمان محیط‌زیست کشور، نظر به عضویت ایشان در شورای عالی معادن خواستار مساعدت شدیم، اما متأسفانه در کمال ناباوری به تازگی شاهد صدور مجوز فعالیت مجدد معدن مذکور و ظاهراً بدون در نظر گرفتن نظرات میراث فرهنگی، مجوز این معدن تمدید شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: این موضوع را در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور ریاست سازمان محیط‌زیست برگزار شد، به عنوان تنها درخواست میراث فرهنگی استان از دکتر ابتکار مطرح کردیم و معتقدیم که علی‌رغم گلایه برخی دوستان در این مورد، اگر تنها همین یک مورد هم به نتیجه برسد بهتر از این است که درخواست‌های زیادی مطرح شود ولی هیچ یک به ‌نتیجه نرسد.

شرافت در پایان با تاکید بر این که هنوز میراث فرهنگی به صورت رسمی در جریان مصوبه شورای عالی معادن در خصوص این معدن نیست و حتی رونوشتی در پاسخ به درخواست قبلی این اداره کل دریافت نکرده است، اظهار کرد: البته تاکنون اطلاعی نیز راجع به اقداماتی که شاید از سوی محیط زیست یا سایر مراجع ذیصلاح برای توقف این عملیات معدنکاری صورت گرفته باشد، نداریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه