سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بر شمار مکان‌های انباشت زباله شهر بادگیرها افزوده می‌شود - آب انبار ستی فاطمه؛ اثر ثبت ملی یا زباله‌دانی تاریخی؟

یادمان

بر شمار مکان‌های انباشت زباله شهر بادگیرها افزوده می‌شود - آب انبار ستی فاطمه؛ اثر ثبت ملی یا زباله‌دانی تاریخی؟

آب‌انبار تاریخی 'ستی فاطمه' یکی از قدیمی‌ترین آب‌انبارهای تاریخی شهر یزد، پشت درهای آهنی بسته در جوار تکیه امیرچخماق که یکی از مکان‌های شلوغ گردشگری یزد است، تبدیل به زباله‌دانی شد. بقعه ابودردا و آب انبار مسعودی از دیگر بناهایی هستند که در یزد دچار چنین وضعیتی شده‌اند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | nike shox turmoil 2 youth soccer formations , Sb-roscoffShops , Concept Lab // Air Jordan 12 "Court Purple"

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- آب انبار تاریخی ستی فاطمه به رغم هشدار دوستداران میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته همچنان مورد غفلت و فراموشی مسوولان واقع شده است. در حالی که این آب انبار می‌توانست در کنار مجموعه امیرچخماق تبدیل به یک جاذبه توریستی مهم شود.
 

امیر ترقی‌نژاد، فعال و دوستدار میراث فرهنگی در این باره به chn می‌گوید:« آب انبار ستی فاطمه این روزها حال و روز خوبی ندارد. به جز این اثر تاریخی بقعه ابودردا، آب انبار مسعودی از دیگر بناهایی به شمار می‌روند که اکنون زباله دانی شده‌اند. عمارت نواب، آسیاب دو سنگی آثار تاریخی دیگری هستند که متروکه شده و رو به ویرانی می‌برند.»
 
گفته می‌شود، آب انبار ستی فاطمه مدت‌های طولانی‌ است که تنها تصویری که در ذهن توریست ها به جا گذاشته یک زباله دانی تاریخی است. این در حالی است که این آب‌انبار با شماره ثبت  14856 در زمره آثار تاریخی ایران جای گرفته است.
 
با این وجود این بنای تاریخی از قوانین و ضوابطی که برای ثبت آثار تاریخی مقرر شده، محروم است. همین مسئله باعث شده که لحظه به لحظه به تخریب نزدیک تر شود.
 
به گفته ترقی‌نژاد، آب‌انبار ستی فاطمه در ضلع شمالی میدان امیرچخماق واقع شده و به دوره تیموریان تعلق دارد.این سازه دارای دو ورودی است؛ یک ورودی‌ در میدان امیرچخماق واقع شده است و ورودی دیگری نیز به عرض سه متر در کوچه مجاور قرار دارد و دو سکوی نیم‌ متری در دو طرف آن دیده می‌شود. با ورود از این در و پس از طی یک پله بدون سقف، سقف آب‌انبار شروع می‌شود.
 
گفته می‌شود که برای رسیدن به پاشیر (محل برداشتن آب در آب‌انبار) باید 64 پله طی شود و به همین خاطر در میانه راه، جایی برای استراحت ساخته شده است.
 
این سکو پس از طی 40 پله در محوطه‌ای به ابعاد 3×2 متر قرار گرفته که در دو سمت آن، دو غرفه به ابعاد 5‌/‌1×5‌/‌1 متر دیده می‌شود.
 
آب‌انبار "ستی فاطمه" دارای پنج بادگیر خشتی و یک مخزن بزرگ است و پوشش خارج گنبد تخم‌مرغی‌شکل آن با آجر پوشیده شده است. این پنج بادگیر هشت وجهی کار خنک کردن و تهویه مخزن برای جلوگیری از فاسد شدن آب را بر عهده دارد.
 
دلیل نام‌گذاری این آب‌انبار هم گویا این بوده که فاطمه خاتون همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی، حاکم وقت یزد برای استفاده عموم مردم دستور ساخت آن را صادر کرد. او در آبادانی یزد به همسرش یاری بسیاری رسانده است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه