سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آسیب دیدن اثرهای معروف بافت تاریخی یزد

یادمان

آسیب دیدن اثرهای معروف بافت تاریخی یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که بافت تاریخی به شدت در بارندگی‌های اخیر آسیب دیده است، گفت: این خسارت که در ابتدا ۹ میلیارد تومان برآورد شده بود، در حال حاضر رو به افزایش است و همچنان مردم در حال مراجعه به میراث‌فرهنگی برای امدادرسانی به بناها هستند.

سید مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اتمام مصالح ساختمانی مورد نیاز میراث فرهنگی استان برای مرمت بناها و بافت‌های تاریخی، اظهار کرد: با وجود فعالیت تمام اکیپ‌های میراث فرهنگی و یگان حفاظت در نقاط مختلف بافت تاریخی یزد، همچنان تقاضای مردم برای مرمت رو به افزایش است و این در حالی است که میراث فرهنگی از امکانات محدودی برخوردار است.

این مسئول با اشاره به آسیب‌دیدگی برخی از اماکن شاخص بافت تاریخی یزد، تصریح کرد: بقعه سید شمس الدین، خانه تاریخی اربابی، خانه قاجاری با تزئینات خاص در محله گازرگاه، بخشی از زندان اسکندر، حصار سمت شمالی بافت تاریخی و برخی دیگر از خانه‌های عرصه بافت جهانی نیز دچار آسیب شده‌اند.

وی ادامه داد: مسجد ملأ اسماعیل و مسجد چهل محراب نیز هر چند آسیب ندیده‌اند اما دچار آب گرفتگی و "خیسیدگی" شده‌اند.

این مسئول با بیان پایان مرمت تمام ساباط‌های آسیب دیده به واسطه‌ی تلاش‌های میراث فرهنگی، خاطر نشان کرد: در این جریان اکثر ساباط‌های خیابان قیام و محلاتی مانند گلچینان، گازرگاه و فهادان را مرمت کردیم اما "تریزه‌های" دیوارها همچنان نیازمند کنترل جدی هستند تا مشکلی پیش نیاید و دیوارها دچار آسیب نشوند.

وی، تخریب برخی از پی‌ها و پایه‌های سست دیوارها را نیز در راستای ممانعت از تخریب کامل سازه‌های بافت تاریخی و حفاطت از جان مردم عنوان کرد و افزود: ناچار به تخریب برخی از دیوارهایی که پی‌ها، پایه‌ها و ستون‌های آن‌ها خیسیده و در حال فرو ریزش بود، شدیم که باید دوباره آنها را مرمت کنیم در حالی که این اقدامات نیز هزینه‌های زیادی در بر دارد.

فاطمی با تأثیر بر اینکه میراث فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ستاد بحران است، گفت: برای رفع مشکلات بافت تاریخی، نجات بناها و خانه‌های ساکنان این منطقه نیازمند بودجه ستاد بحران هستیم.

پیش از این مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد ۲۴ بهمن گفته بود، خراب شدن چند مورد منزل مسکونی تاریخی در بافت جهانی یزد که در فضای مجازی منتشر شده، هیچ ارتباطی با آب‌گرفتگی چند روز اخیر نداشته و طبق بررسی‌های انجام شده ناشی از آب‌گرفتگی عمدی توسط مالک با قصد تخریب عمدی بوده است.

هادی هادی‌نسب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش بی‌سابقه در سطح استان، اظهار کرد: طی ۴۸ ساعته گذشته بارش بیش از ۴۱ میلی‌متر باران در شهر یزد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ موردی در حوزه خسارات ناشی از آب گرفتگی و بارش برف و باران در سطح استان گزارش نشده است، آب گرفتگی را یکی از چالش‌های جدی بارندگی روزهای گذشته در شهر یزد عنوان کرد و گفت: در بارندگی‌های اخیر ۲۸ نقطه در سطح شهر یزد دچار آب گرفتگی شده که با حضور به موقع امدادگران عملیات تخلیه محل و آزادسازی مسیر انجام شده است.

هادی‌نسب حفر چاه‌های سطحی، ایجاد کانال‌های هدایت آب با جانمایی صحیح و ساخت سیل‌بند در مسیرهای مشخص شده را از جمله اقدامات در دستور کار ستاد مدیریت بحران استانداری برای پیشگیری از خسارات احتمالی وقوع سیل در یزد دانست و بیان کرد: متأسفانه جانمایی و نحوه اجرای کانال مسیر بلوار شهید دهقان یزد که به منظور خروج آب‌های سطحی از سطح آسفالت ساخته شده بود مناسب نبوده و قرار است شهرداری نسبت به اصلاح این طرح اقدامات لازم را انجام دهد.

پیش از این مدیر کل میراث‌فرهنگی استان یزد با اشاره به آب گرفتگی خانه‌های ساکنان بافت تاریخی و خطرناک بودن این وضعیت، گفته، آب وارد بسیاری از خانه‌های بافت تاریخی و جهانی شده است و بخشی از آثار که هنوز آمار آنها در دسترس نیست، آسیب دیده‌اند.

سید مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تأثیر بارندگی‌های اخیر بر اماکن و بافت‌های تاریخی استان، اظهار کرده، متأسفانه وضعیت خوبی در این رابطه نداریم و به دلیل کمبود امکانات میراث فرهنگی از امکانات شهرداری استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است دستگاه‌های امدادرسان در این زمینه همراهی کنند، گفت: بخشی از آب‌ها با کمک نیروهای امدادرسان جمع‌آوری شده اما بخش قابل توجهی از خانه‌ها همچنان دچار آب گرفتگی هستند و آثار این آسیب‌ها در شهرستان‌های ابرکوه، ندوشن، میبد، بافق و روستاهای تفت نسبت به سایر شهرستان‌ها به دلیل وقوع سیل، وخیم‌تر و مشهود است.

این مسئول ضمن ابراز نگرانی از خطرناک بودن وضعیت خانه‌های بافت تاریخی برای ساکنان آنها، تصریح کرد: هر چند نیروهای امدادرسان در حال حاضر تمام استان را رصد می‌کنند اما وسعت و پراکندگی زیاد بافت تاریخی منجر به نیاز جدی به حمایت ارگان‌های امدادرسان و اطلاع رسانی مردم است.

وی ادامه داد: از این رو ساکنان بافت‌های تاریخی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آسیب و مشکلی در نقاط تاریخی و بافت به یگان حفاظت میراث فرهنگی با شماره تماس «۳۶۲۰۲۷۷۷» اطلاع‌رسانی کرده و از کمک میراث فرهنگی بهرمند شوند.

فاطمی با بیان اینکه قسمت‌هایی از بافت و حصارهای ایجاد شده دچار آسیب شده‌اند، گفت: البته در مهرماه با کمک مردم در برنامه‌ی رفت و روب بافت تاریخی، اقدام قابل قبولی در زمینه تمیز کردن ناودان‌های خانه‌ها انجام شد که تأثیرگذار بود، در غیر این صورت وضعیت بدتری را شاهد بودیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه