سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب بخشی از مجموعه تاریخی خرمشاه یزد

یادمان

تخریب بخشی از مجموعه تاریخی خرمشاه یزد

بخش‌هایی از مجموعه تاریخی خرمشاه یزد شامل قسمتی از ساختمان مجموعه و نارنجستان مجاور ساباط آن تخریب شده است.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

سید رضا سادات اخوی، مسئول تشکل دوست‌داران میراث فرهنگی خرمشاه یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدعی شد: این تخریب به وسیله یک دستگاه لودر و به صورت غیرمجاز از سوی شهرداری صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از همسایگان این مجموعه و از اعضای قدیم هیات امنای مسجد که شاهد این فاجعه بوده، جلوی تخریب بیشترِ این مجموعه را گرفته و مراتب را به اطلاع ما رساند که بنده نیز موضوع را به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع دادم.

سادات اخوی گفت: مراقب سازمان میراث فرهنگی علاوه بر اخطار به افراد تخریب‌کننده، گزارشی جامع از این تخریب، تهیه و به واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی تسلیم کرده است. بنا بر اظهارات یکی از شاهدان عینی، نماینده‌ی تام‌الاختیار و وکیل متولی مجموعه موقوفه خرمشاه در هنگام تخریب حضور داشته است.

به گفته مسئول این تشکل میراث فرهنگی، هدف از این تخریب، تبدیل قسمتی از مجموعه خرمشاه به مغازه و واحد‌های تجاری برای درآمدزایی بیشتر اعلام شده است. مجموعه ثبتی خرمشاه در بلوار شهید صدوقی، کوچه بهداری سپاه پاسداران، جنب حمام 12 امام قرار دارد و در نقشه‌های شهرداری سال 1357 هم به صورت مشخص نوشته شده است: "حفظ شود".

وی افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده، بخشی از این مجموعه مربوط به دوره قاجار و قسمتی هم با قدمت دوره تیموری شناسایی شده است که بخش‌هایی از آن از معماری‌های بی‌نظیری برخوردار است.

به گفته سادات‌اخوی، قسمت‌هایی از مجموعه از سوی میراث فرهنگی برای تخریب و عقب‌نشینی در قالب طرحی مطالعاتی در دست بررسی بوده است ولی قبل از انجام مطالعه و تصویب چنین طرحی و بدون اطلاع میراث فرهنگی، این تخریب صورت گرفته است.

"باقر مرادی خرمشاهی" متولی مجموعه خرمشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، در این رابطه اظهار کرد: این مجموعه تاریخی شامل حسینیه، مسجد، آب انبار و حوض‌خانه از سوی جد بزرگ بنده به نام "محمد علی مرادخرمشاهی" وقف شده و به ثبت ملی نیز رسیده است.

وی که هم‌اکنون ساکن قم است، منکر هر گونه تخریب در این مجموعه شد و گفت: موضوع مورد بحث در رابطه با این مجموعه فقط نصب پوش به سبک قدیمی روی حسینیه بوده است.پوش کشیدن نیز در صورت صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی، انجام می‌شود، در غیر این صورت این اقدام انجام نمی‌شود.

"علی‌اصغر صمدیانی" معاون فنی و حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در این باره به خبرنگار ایسنای منطقه یزد، گفت: بخشی از ساباط محله خرمشاه در فروردین امسال با عبور یک دستگاه ماشین سنگین تخریب شد که متأسفانه فرد خاطی شناسایی نشد. بخشی دیگر از این ساباط مجدداً از سوی فرد یا افراد ناشناسی تخریب شده است که به علت ناشناس بودن عامل یا عاملین تخریب، پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

صمدیانی اظهار کرد: با توجه به اهمیت تاریخیِ بافت این محله قدیمی، بازسازی و مرمت این ساباط در دستور کار و برنامه سال آینده این اداره قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، خرمشاه از آبادی‌های قدیمی و سرسبز شهر یزد بوده که هم اکنون جزو محلات قدیمی داخل شهر یزد محسوب می‌شود. حسینیه، مسجد و آب انبار خرمشاه(دوره قاجار)، آب انبار اصغر آقا(دوره پهلوی)، آب انبار بهرام یزدی(دوره پهلوی)، درب مهر(دوره قاجار)، آب انبار صحرایی خرمشاه(اوایل پهلوی)، زیارتگاه گشتاسب بهرام(قاجار) از عناصر شاخص این محله است.

یادآور می‌شود مجموعه خرمشاه مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق و دوره قاجار است که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه