سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با بیل و کلنگ به جان تاریخ یزد افتادند

یادمان

با بیل و کلنگ به جان تاریخ یزد افتادند

بلوار بسیج یزد واقع در بافت قدیم این شهر، این روزها جراحت‏های عمیق‌تری را بر پیکره خود شاهد است که این جراحت‎‎ها برای این بلوار که از ابتدا نیز هویت مخدوشی داشته، غیرقابل تحمل است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ساخت بلوار بسیج یزد که در بدو آغاز کار به دلیل تخریب بافت قدیم شهر با مخالفت‏‏های شدیدی روبه‌رو شده بود با بدنه‌سازی‏‏ها و مرمت‏‏های تاریخی صورت گرفته، شکلی موجه به خود گرفته بود.

جلوگیری از ساخت کتابخانه مرکزی یزد با ارتفاعی غیرمتعارف از ضوابط بافت تاریخی، نقطه عطفی در حمایت از حفاظت از بدنه این بلوار بود و تخریب طبقه فوقانی کتابخانه، امید را در دل ناامیدان مدافع میراث فرهنگی پس از سالها زنده کرد، اما بعد از تلاش‏‏های صورت گرفته برای التیام زخم کتابخانه مرکزی یزد در بدنه این بلوار، اینک تخریب‎‎ها و تغییر کاربری‏‏های زیادی را در این بلوار شاهدیم که دل دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورده است.


"محمدرضا نقصان محمدی" از اعضای هیات علمی دانشکده معماری یزد درباره سابقه احداث این بلوار در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنا می‏‏‌گوید: طراحی این بلوار از سال 1368 شروع شد و چندین مرحله طراحی را پشت سرگذاشت که آخرین آن، طرح بدنه‏‏‌سازی بلوار بود.


"امیر ترقی نژاد" یکی از فعالین میراث فرهنگی یزد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تعرضاتی که در بلوار بسیج به بافت تاریخی یزد صورت گرفته است، می‏‏‌گوید: این تعرضات مورد غفلت واقع شده است.


وی می‌افزاید: بلوار بسیج یزد 15 سال درگیر حل مشکلات کتابخانه مرکزی یزد بود و امروز با پایان یافتن این ماجرا، تازه شاهد تخریب‏‏های گسترده و کاربری‏‏های غیرمتعارف در این بلوار هستیم که با بافت تاریخی هیچ سنخیتی ندارد.


ترقی‎‎نژاد می‌گوید: تغییر کاربری‏‏های صورت گرفته در این بلوار و تخریب یکی از خانه‌های قدیمی مجاور آب انبار رستم گیو، نمونه بارزی از تعرضاتی است که در این بلوار در حال وقوع است و در واقع تعرض به کل بناهای تاریخی این بلوار محسوب می‏‏‌شود.


محمد مهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر مخالفت خود با اقداماتی که در بلوار بسیج در حال وقوع است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، می‏‏‌گوید: در ماه‏‏‌های اخیر شاهد اتفاقاتی هستیم که به نحو بارز و آشکاری هویت مخدوش بلوار بسیج را به ورطه نابودی مطلق و بی‏‏‌هویتی کامل سوق داده و می‏‏‌دهد.


وی با تاکید بر اینکه این امر برای من و هیچ کدام از دلبستگان ارزش‏‏های بافت تاریخی قابل پذیرش نیست، می‌افزاید: اخیراً شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی با دریافت عوارض مصوب، مجوز دسترسی مستقیم را به پلاکی در مقابل آب انبار رستم گیو داده است.


شرافت ادامه می‌دهد: ظاهراً شورای شهر بدون کسب مجوز از میراث فرهنگی، شهرداری را مکلف کرده است که نسبت به حصارکشی برای ایجاد محدودیت پلاک مزبور اقدام کند و این در حالی است که بلوار بسیج دارای طرح مصوب بوده و هر اقدامی برخلاف طرح باید با کسب نظر کمیسیون ماده 5 و به صورت خاص اداره کل میراث فرهنگی باشد.


این مسئول تصریح می‎‎کند: وقتی این اتفاق عجیب را با تخریب خانه تاریخی در کنار آب انبار رستم گیو و اتفاقات دیگری مانند ساخت واحد تجاری خلاف ضوابط و پروانه در مقابل ساختمان شهرداری منطقه 2 و عدم توجه مالک پلاک مسکونی در کوچه سنگریزه و ادامه کار بر خلاف مفاد پروانه و بی‎‎توجهی به تذکرات مراقبین و بازرسان یگان حفاظت میراث فرهنگی، در کنار یکدیگر می‎‎گذاریم، مفاهیمی در ذهن ناظر تداعی می‎‎شود که به هیچ وجه شایسته و در شان مدیران این شهر تاریخی نیست.


مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با تاکید بر درک مدیریت شهر گردشگری و تاریخی یزد از سوی مدیران شهرداری یزد، خواستار برخورد قاطع با تخریب‏‏های صورت گرفته در پلاک مجاور آب انبار رستم گیو و الزام مالک به بازسازی عین به عین و بر حسب طرح مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی شد.


شرافت می‌گوید: جمع‏‏‌آوری حصار ایجاد شده از سوی شهرداری و مسدود کردن دسترسی پلاک روبه‎‎روی آب انبار رستم گیو حتی با پرداخت خسارت از سوی شهرداری، از دیگر خواسته‎‎هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی، تبدیل وضعیت ساخت و ساز تجاری روبه‎‎رو شهرداری ناحیه تاریخی بر اساس مفاد پروانه صادر شده و بررسی نحوه عملکرد نمایندگان وزارت کشور در کمیسیون ماده 100 را ضروری دانست.


این مسئول بر ضرورت الزام مالک پلاک کوچه سنگریزه در مجاورت خوان دوحد به رعایت مفاد پروانه و تخریب نمای سنگ واحد تجاری بلوار شهید عاصی‏‏زاده تاکید کرد.


مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، حضور نمایندگانی از وزارت کشور که معتقد به ارزش‎‎های بافت تاریخی هستند، در کمیسیون‏‏ ماده 100 شهرداری‎‎ را خواستار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه