سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب خانه‌های قدیمی اردکان یکی پس از دیگری - بحران در بافت‌ تاریخی اردکان!

یادمان

تخریب خانه‌های قدیمی اردکان یکی پس از دیگری - بحران در بافت‌ تاریخی اردکان!

تخریب چندین خانه تاریخی ظرف یک ماه‌، بافت تاریخی اردکان را به مرز بحران رساند. خبر تخریب خانه مظلومی هنوز داغ است که شنیده می‌شود یک خانه تاریخی دیگر در اردکان توسط شهرداری تخریب می‌شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ فعالان میراث‌فرهنگی اردکان درحالی از وضعیت بناهای تاریخی اردکان اظهار نگرانی می‌کنند که به فاصله چند روز از تخریب خانه مظلومی، یک خانه دیگر توسط شهرداری در بافت تاریخی اردکان تخریب می‌شود.
 
«محمد پورروستایی» فعال‌میراث‌فرهنگی اردکان یزد در اینباره به CHN گفت: مدتی است که تخریب بافت تاریخی اردکان که در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده سرعت گرفته، به‌طوری‌که تمام خانه‌های تخریب شده سالم بوده و قبل از تخریب زندگی در آنها جریان داشت.

پورروستایی اما ادامه داد: تنها به فاصله چند روز از تخریب خانه تاریخی مظلومی توسط شهرداری اردکان، اینبار شهرداری به بهانه خارج کردن یک کوچه از بن بست دست به تخریب این خانه زده است.
 
به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، خانه تخریب شده در انتهای کوچه بن بست قرار داشت و این کوچه به‌دلیل داشتن  5 اثر تاریخی یکی از  اصلی‌ترین و پربیننده‌ترین محورهای گردشگری بافت تاریخی اردکان محسوب می‌شود.

در کوچه‌ خاتمی که شهرداری چند روز پیش باز هم یک خانه تاریخی را تخریب کرد، آب انبارحاج‌محمد رضا، خانه تاریخی سنایی، خانه تاریخی افضلی (موزه فرش)، خانه تاریخی فتوحی و خانه تاریخی آیت الله خاتمی  قرار دارد که چند سالی‌است که به موزه مفاخر اردکان تغییر کاربری داده است قرار دارد. این درحالی است که  انتهای این معبر مهم حمام ملاحسن قرار دارد که جزو یکی از مهمترین حمام های تاریخی شهر محسوب می شود.
 
گفته می شود شهرداری اردکان برای اینکه این محور گردشگری را به محور گردشگری آسیاب آبی دژگ متصل نماید اقدام به تخریب این خانه تاریخی کرده است.

پورروستایی اما می‌گوید: اینکه طرح تخریب خانه مورد تایید و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته یا خیر پرسشی است که مسئولان میراث فرهنگی باید پاسخ دهند که درصورت مثبت بودن پاسخ باید دید کارشناسان میراث فرهنگی به چه استنادی خانه ای را که تا چند روز پیش محل سکونت بوده و در بافت ثبتی اردکان قرار دارد فاقد ارزش اعلام کرده‌اند و مجوز تخریب آن را صادر کرده اند!
 
این درحالی است که سوای از تخریب یک اثر تاریخی و از بین بردن آن، تغییر در شالکه اصلی بافت تاریخی اردکان و خسارتی که از باب تغییر در مسیر رفت و آمد ساکنان بافت ممکن است بروز کند از دلایل نگرانی فعالان میراث فرهنگی اردکان است. مضاف بر اینکه با توجه به باز شدن این محور و عبور و مرور وسایل نقلیه و خصوصا موتور سیکلت گفته می‌شود این محور دیگر امنیت سابق را برای رهگذران و بازدید کنندگان نخواهد داشت و قبل از آنکه اجرای این طرح یک مزیت باشد، معضلات آن دامن گیر مردم خواهد شد.


محمد پورروستائی اردکانی اعتقاد دارد، با توجه به پیش‌رو بودن ایام تعطیلات نوروزی و افزایش حضور گردشگر در این بافت تاریخی، شهرداری اردکان می‌توانست هزینه این طرح را صرف بازسازی و تکمیل دیگر بناها و محورهای گردشگری بافت تاریخی اردکان کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه