سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت مخزن بتنی آب در عرصه دخمه‌های یزد

یادمان

ساخت مخزن بتنی آب در عرصه دخمه‌های یزد

دخمه‌های یزدخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی- مدتها است که مردگان تاریخی دخمه های یزد خواب آرام به خود ندیده اند. هنوز سروصداهای ناشی از ویراژموتورسواران بر سراشیبی دخمه های یزد کاسته نشده که اداره آب منطقه‌ای یزد با خاکبرداری های عمیق در کنار دخمه ها و اقدام به ساخت مخزن بتنی آب کرده است. این درحالی است که دخمه های یزد به عنوان اثری ملی که بیش از 400 سال قدمت دارند و روزگاری آرامگاه زرتشتیان بودند در معرض تخریب قرار می گیرند.
 
به گزارش CHN؛ طبق مشاهدات خبرنگار ما، اداره منطقه ای آب استان یزد با خاکبرداری های عمیق اقدام به ساخت منبع بتنی آب بر تپه ها و حریم دخمه های یزد کرده است. این درحالی است که دخمه های یزد نه تنها یک سایت تاریخی ارزشمند در یزد محسوب می شود بلکه به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی در لیست تورهای خارجی و داخلی یزد پذیرای خیل بی شماری از گردشگران است. با این حال در معرض تعرض های متعددی قرار گرفته است به طوری که به دلیل سراشیبی دخمه ها نه تنها از آن به عنوان پیست موتورسواری استفاده می کنند بلکه سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله اداره کل منطقه ای آب بدون درنظرگرفتن ضوابط و مقررات میراث اقدام به گودبرداری و ساخت منبع بتنی آب کرده است اتفاق مشابهی که پیش از این درآتشگاه اصفهان افتاد.
 
 گفته می شود دخمه های یزد تا 50 سال قبل همچنان کارایی خود را داشته‌اند. زرتشتی‌ها مردگان خود را به داخل این دخمه‌ها که استودان گفته می‌شود می‌انداختند و طی مراسم خاصی با متوفی خود وداع می‌کردند. اما طی 50 سال گذشته با متوقف شدن مراسم آئینی مرده‌گذاری در این دخمه‌ها، مسیر آمد و شد خانواده‌های متوفیان، نه تنها پیست موتور سواری شده است. گویی به دلیل نداشتن متولی محل ساخت و ساز نهادها و ارگان های مختلف شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه