سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پیوستن بنای تاریخی دیگر به فهرست آشغال دانی‌ها - بقعه تاریخی یزد، زباله‌دانی شد

یادمان

پیوستن بنای تاریخی دیگر به فهرست آشغال دانی‌ها - بقعه تاریخی یزد، زباله‌دانی شد

بقعه تاریخی یزد، زباله‌دانی شد. این بنای متعلق به قرن هفتم هجری به فهرست بناهایی که طی این چند سال اخیر به دلیل بی توجهی تبدیل به زباله دانی شده اند، پیوست. کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می‌دهند که باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از ادامه این روند از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی گرفته شود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | nike sb koston dunk low blue grey hair images - Compra Jordan AIR JORDAN XXXV - 004 - CQ4227

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- بقعه تاریخی یزد، تبدیل به محلی برای انباشت زباله شد. این در حالی است که طی چند سال گذشته بناهای تاریخی بسیاری تبدیل به زباله دانی شده‌اند.
 
آب انبار "حوض برجی مشهد"، بناهای تاریخی روستای دوسیران کازرون، گرمابه 800 ساله منشاد یزد، قصر ابونصر در شیراز و ... از جمله بناهای تاریخی هستند که در چند سال اخیر، خبرهای مربوط به زباله‌دانی شدن آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است.
 
قلعه ابودرداء در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و قرار بر این بود که مورد حمایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی باشد. اتفاقی که هرگز نیافتاد
 
بقعه ابودرداء یزد یکی دیگر از این بناهاست که به تازگی نه تنها تبدیل به زباله‎دانی شده بلکه در آستانه تخریب کامل هم قرار گرفته است. این بنای تاریخی که متعلق به قرن هفتم است، سال‌هاست در فهرست میراث فرهنگی قرار گرفته اما هر روز وضعیت آن به دلیل بی‎توجهی بدتر از روز قبلش می‌شود.
 
«امیرترقی نژاد»، فعال و دوستدار حوزه میراث فرهنگی درباره وضعیت کنونی این بقعه هشدار داده و  گفت: «یکی از قدیمی‌ترین بقعه‌های تاریخی یزد در آستانه تخریب قراردارد.»
 
او در گفت و گو با CHN عنوان کرد: «شواهد عینی نشان می‌دهد که بقعه تاریخی ابودرداء هم اکنون به آشغال‌دانی اهالی محل و کسبه بازارقرار گرفته است و همین امر باعث شده که این بنای تاریخی از ریخت افتاده و دیگر مکانی نشان‌دهنده هویت و تاریخ مردم نباشد.»

به گفته او، این بقعه تاریخی دربافت تاریخی یزد درمحله دارالشفاء، کوچه دارالشفاء، نزدیک به چهارسوق قرار دارد و دیگر بنای نیست که گردشگران برای بازدید از آن به این محله بیایند.
 
این فعال حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: «بقایای ویران شده سید ابودرداء منحصر به سه دیوار است که دراین ویرانه بقایای مخروبۀ محراب با مقرنس گچبری هنوز دیده می شود.»
 
ترقی‎نژاد گفت: «هرچند که دیگر این بنا مخروبه و محل انباشت زباله شده‌است؛ اما هنوز هم برکنار دیوار مخروبه آن شمع و چراغ روشن می‎کنند و حاجات و نذرهای بسیاری برای این بقعه تاریخی که زمانی زیارتگاه مقدسی بوده، می آورند.»
 
گفته می‌شود که سبک بنا گواه قدمت آن، به احتمال قوی از عصر مغول است. این بقعه تاریخی مربوط به قرن 7 به شماره 13914به ثبت ملی آثار تاریخی ایران رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه