سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نهضت پارکینگ‌سازی در یزد به خانه‌های تاریخی رسید!

یادمان

نهضت پارکینگ‌سازی در یزد به خانه‌های تاریخی رسید!

تعطیلات بار دیگر به تخریب بخشی از هویت و بافت تاریخی شهرهای قدیمی ایران و این‌بار در یزد آن‌هم با هدف تکمیل نهضت پارکینگ‌سازی در این شهر تاریخی منجر شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، ید طولانی شهر تاریخی یزد برای تخریب بی‌رویه‌ خانه‌های تاریخی، بافت‌ها و محله‌های قدیمی رو به سابقه‌دار شدن می‌رود، سابقه‌ای که به مرور به قدمت رسیده و احتمالا می‌توان به زودی آن را در فهرست آثار ملی که نه، به جای پرونده‌ی بافت تاریخی یزد در یونسکو به ثبت جهانی رساند!

تازه وقتی تخریب خانه‌های قدیمی و ارزشمند در کنار شهرداری ناحیه‌ تاریخی یزد انجام شده باشد، قضیه قدری متفاوت‌تر هم می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت قبل راه را برای این اقدام قدری بازتر کرد، آن‌هم با تصویب «طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد» که به دنبال آن امکان تعریض کوچه‌های آشتی‌کنان یزد را به شش متر می‌رساند، اقدام غیرقابل باوری که تا کنون باعث تخریب خانه‌هایی از جمله خانه‌ «تدین» در این محدوده و در کنار شهرداری ناحیه‌ تاریخی یزد شده است.

هرچند شنیده می‌شود مسئولان میراث فرهنگی در تلاش‌اند تا این طرح را در کمیسیون ماده‌ پنج لغو کنند، اما سازمان مسکن و شهرسازی زیربار لغو این طرح نمی‌رود.

امیر ترقی‌نژاد، یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در یزد با اشاره به تخریب چند خانه تاریخی در محله‌ تاریخی «گلچینان» اظهار کرد: این خانه‌های تاریخی در همجواری شهرداری ناحیه تاریخی و در محدوده‌ ثبت شده بافت تاریخی و همچنین بازار تاریخی یزد تخریب شده‌اند و به نظر می‌رسد تخریب این خانه‌های تاریخی برای احداث پارکینگ درون محله‌ای صورت گرفته است.

وی با تاکید براین‌که مدیریت شهری تنِ نحیف بافت تاریخی را نشانه رفته است، گفت: این تخریب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که روند ثبت جهانی یزد در دستور کار یونسکو قرار گرفته، اما این مسئله برای مدیریت شهری به کابوس تبدیل شده است!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه