سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه تاریخی اربابی زباله‌دانی شد!

یادمان

خانه تاریخی اربابی زباله‌دانی شد!

خانه اربابی یزد زباله‌دانی شده است. این خانه که متعلق به دوره قاجار و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده به‌دلیل مرمت نشدن تبدیل به زباله‌دانی اهالی محل شده است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | adidas criticism on children quotes for women MX Blue Release Date - SBD - adidas zx flux navy on feet conversion rate

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چه کسی فکر می‌کرد روزی برسد که خانه اربابی یزد تبدیل به زباله‌دانی شود. خانه‌ای که بخشی از باغ معین بود و اتاق‌های تشریفاتی تابستانه آن زبانزد خاص و عام بود. اما یزد این روزها در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برد. روزی نیست که خبری از تخریب‌ بافت و خانه‌های تاریخی شنیده نشود. فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند اگر این خانه قاجاری که هم‌اکنون در آن قفل شده مرمت نشود قطعا در آینده‌ای نزدیک به‌طور کامل تخریب خواهد شد.
 
«امیر ترقی‌نژاد» فعال میراث‌فرهنگی یزد با تاکید بر اینکه یزد نیازمند توجه و مرمت مناسب از سوی متولیان میراث‌ امر است به CHN گفت: خانه تاریخی اربابی درحالی قدمت‌اش به دوره قاجاریه می‌رسد که هم اکنون به دلیل نبود مرمت در ورودی آن قفل شده است.
 
 

 
او گفت: بی‌توجهی به این خانه تاریخی سبب شده که خانه اربابی تبدیل به مکانی مناسب برای زباله دانی اهل محل شود. این درحالی است که این خانه با شماره 2407 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
 
ترقی‌نژاد با اشاره بر اینکه خانه اربابی در محله تاریخی گازرگاه شهر یزد قرار دارد ادامه داد: این باغ و عمارت در زمان ناصرالدین شاه قاجارـمقارن با حکمرانی "ظل السلطان" بر اصفهان و یزدـ به دستور یکی از اعیان یزد ملقب به "معین التجار" و به دست معماران اصفهان ساخته شد و بعدها قسمت‌های مهمی از باغ و عمارت به مالکیت "حاج اکبر اربابی" در آمد.
 
 

ترقی نژاد گفت: حاج اکبر اربابی  در سال 1370 هجری شمسی قسمت مهمی از باغ و عمارت را که حدود دو هزار متر مربع می‌شد، جهت احداث مدرسه به اداره کل آموزش و پرورش استان یزد واگذار کرد. مساحت باغ حدود چهار هزار متر مربع و مساحت عمارت آن بیش از یک هزار متر مربع است.
 
 

به‌گفته این فعال‌میراث‌فرهنگی، با توجه به آب وهوای گرم و خشک یزد این باغ بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده بود، اکثر قسمت های این ساختمان مانند زیرزمین های خنک، حوضخانه و بادگیر کلاه فرنگی تابستانه است. در قسمت شمال غربی باغ، ساختمان و حیاط کوچکی قرار دارد که احتمالاً به عنوان عمارت بیرونی از آن استفاده می شد. در حال حاضر این بخش کوچک در تملک مالک و ما بقی بخش‌ها در اختیار اداره آموزش و پرورش است.
 

 
با این‌حال آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی اعلام می‌کنند وضعیت این خانه در شرایط مناسب توصیف نمی‌شود. ترقی نژاد می‌گوید: بی‌تفاوت و رسیدگی نکردن به این بنای تاریخی سبب شده که همسایگان و اهالی محل از این بنا به‌عنوان زباله‌دانی استفاده کنند.
 
 
عکس از محمدرضا احسانی زاده

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه