سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سند میراث افتخارات یزد یکی پس از دیگری نابود می‌شود

یادمان

سند میراث افتخارات یزد یکی پس از دیگری نابود می‌شود

نمونه ای ازخروار تخریب ها در یزدخبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی ـ از میله بلند (دوربین شورای تامین) و نصب بنرهای مختلف در وسط مجموعه امیرچخماق گرفته تا ساخت منبع بتنی در عرصه دخمه های یزد، از ناپدید شدن کتیبه مسجد جامع گرفته تا سرنوشت نامعلوم پرونده ثبت جهانی یزد. از کاهش عرصه بافت تاریخی یزد گرفته تا استقرار افاغنه و اعراب در بافت تاریخی یزد. از قطعه قطعه شدن خانه ابریشمی گرفته تا فروش خانه‌های نفیس و ساخت و سازهای غیرمجاز... سندهای افتخاری که قرار بود همراه با ثبت پرونده یزد جهانی شوند تا نه تنها یزدی ها بلکه جهانیان وامدار آن باشند. اما در حال حاضر نبود مدیریت و رسیدگی به بناهای شاخص التهاب میراث یزد را دوچندان کرده است. به طوری که اولویت زندگی ماشینی به داشته های فرهنگی و میراث به جامانده ارجحیت پیدا کرده است.
 
به گزارش CHN؛ ازآنجایی که یزد دارای ابعاد بین المللی و شایسته میراث جهانی است اما آثار شاخص این استان از کمترین حفاظت و رسیدگی برخوردارند. مجموعه امیرچخماق که اولین میزبان گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود در شرایط نابسامان و به هم ریخته ای به سر می‌برد. اطراف مجموعه امیرچخماق مملو از بوی جگرکی و مناظرآشفته ای چون تابلوها و بنرهای تبلیغاتی است این اتفاق ها درحالی رنگ بیشتری به خود می گیرد که مهمترین ارگان ها بدون توجه به قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در وسط مجموعه امیرچخماق اقدام به نصب میله بلند (دوربین شورای تامین) می کنند. و گویی یک مناره به مناره‌های امیرچخماق اضافه می کند. به گفته فعالان میراث فرهنگی یزد، شرایط این میدان به گونه ای است که انگار هیچ فردی جز امیرچخماق نمی تواند این مجموعه را نجات دهد.
 
"خانه ابریشمی" قطعه قطعه شد تا هرچه سریعتر به فروش برسد
خانه ابریشمی به عنوان یکی از خانه های ارزشمند دوره قاجار به شمار می رود که با داشتن 2100 متر مربع مساحت با 10 قطعه 200 متری قطعه بندی شد تا به فروش برسد. این خانه  از اندک خانه‌های یزد محسوب می شود که دارای گودال باغچه بود که با تخریب و قطعه بندی آن شکایت میراث فرهنگی هم به جایی نرسید.
درحال حاضر آگهی فروش زمینهای قطعه بندی شده خانه ابریشمی درحالی بر سردر آن نقش می بندد که خانه سید حسن سید ابریشمی در خیابان قیام محله لب خندق واقع شده و به شماره 29446 مورخ 9/9/89 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
شکایت انجمن زرتشیان از اداره آب منطقه ای یزد، کمکی به دخمه های یزد نکرد
طی روزهای گذشته اداره آب‌منطقه‌ای یزد با خاکبرداری های در عرصه دخمه‌های یا آرامگاه‌های زرتشتیان اقدام به ساخت مخزن بتنی آب، روی این تپه تاریخی کرد که منجر به شکایت انجمن زرتشتیان از اداره آب منطقه ای شد.
هادی غفاری وکیل پرونده انجمن زرتشتیان یزد در این خصوص به CHN؛ گفت: ساخت و ساز منبع بتنی در عرصه دخمه های یزد منجر به طرح شکایت از سوی انجمن زرتشتیان شد که هم اکنون با پیگیری این پرونده و مذاکراتی که صورت گرفته قرارشد این مسئله را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم.
 
وی افزود: زمین های اطراف وقف انجمن زرتشتیان است که با توافقات صورت گرفته قرارشد اداره منطقه ای آب با پرداخت اجاره بها به انجمن زرتشتیان به ساخت و ساز ادامه دهند. چرا که بیش از 90درصد این زمینهای وقفی را که بالغ بر 2 میلیون متر مربع است ارگان های مختلف گرفته اند و هم اکنون 2 هزار متر مربع را درصورتی اداره منطقه ای آب دراختیار می گیرد که اجاره اش را بپردازد.
 
این درحالی است که دخمه های یزد به عنوان اثری ملی بیش از 400 سال قدمت دارند و درحال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری خیل وسیعی از گردشگران را به خود جذب می کنند و تعرض های انجام شده درعرصه این سایت تاریخی قرار گرفته اند. لازم به یادآوری است که درجوار آتشگاه اصفهان نیز چنین مورد مشابهی دیده می شود به طوری که با ساخت منبع آب بتنی منظر ناخوشایندی را سبب شده است.
 
کتیبه مسجد جامع یزد در ناکجا آباد و قدمت گاو مکشوفه درپرده ابهام
کتیبه مسجد جامع دزیده شد و با این که معاون حفظ و احیا استان اعلام کرد، دزدان این کتیبه با استفاده از فیلم ضبط شده دوربین‌های مداربسته مسجد جامع یزد، بازداشت شدند اما هنوز هیچ خبری از این کتیبه موجود نیست و کتیبه مسجد جامع یزد که گفته می شود بیش از 750 سال قدمت داشته واقع در ناکجاآباد است.
 
حدود 2 ماه پیش نیز نیروی انتظامی استان یزد از کشف یک شی 3 هزار ساله در عملیات انهدام یک باند قاچاق مواد مخدر و عتیقه خبر داده بود، اما برخی شنیده‌ها از تقلبی بودن اثر مکشوفه دلالت داشت. چنانکه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی یزد هم از محرز نبودن قدمت و اصالت شی یافت شده خبر داد و گفت: هنوز اصالت و تقلبی بودن شی مذکور مشخص نشده است به طوری که همکاران درحوزه باستان شناسی درحال مطالعه و تکمیل پرونده هستند به طوری که در تایید اصالت این اثر نیازمند پژوهش های دقیق هستیم.
 
این درحالی است که همچنان هیچ خبری از اصالت شی مکشوفه اعلام نشده و علاقه‌مندان و دوستداران میراث فرهنگی در بی اطلاعی کامل به سر می برند.
 
درحال حاضر بسیاری از آثار شاخص و ارزشمند استان یزد در معرض تخریب و در بی توجهی قرارگرفته‌اند که نیازمند حفاظت و رسیدگی مضاعفی هستند به طوری که مطالب مذکور نشان‌دهنده مشت نمونه خروار است. بسیاری از آثار تاریخی و ثبت شده چون آب انبارها در وضعیت نگران کننده‌ای به سر می برند به عنوان مثال ورودی آب انباری که درخیابان فرخی جنب بازار روز استان یزد واقع شده توسط دو آلونک کوپن فروشی کاملا مسدود شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه