سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فردی با لودر به جان سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزار ساله‌ی اردکان افتاد

یادمان

فردی با لودر به جان سنگ‌نگاره‌های پنج‌هزار ساله‌ی اردکان افتاد

دبیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی «چارسوق کویر» از تخریب سنگ‌نگاره‌هایی با حدود پنج تا ده‌هزار سال قدمت در شهرستان اردکان خبر داد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

رضا ملاحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به شناسایی محوطه‌ی این سنگ‌نگاره‌ها در حدود سه سال پیش‌ و ثبت آن در فهرست آثار ملی در سال گذشته، بیان کرد: متأسفانه هفته‌ی پیش، فردی با هدف پیدا کردن اشیای عتیقه و گنج، با لودر همه‌ی محوطه‌ی «مفیدی» را زیر و رو و همه‌ی سنگ نگاره‌ها را تخریب کرد.

او با اشاره به شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد و دوست‌داران میراث فرهنگی اردکان از شخص تخریب‌کننده و تحت تعقیب قرار گرفتن او، اظهار کرد: این سنگ‌نگاره‌ها شامل 52 نقاشی مانند صحنه‌هایی از شکار‌ بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی است که تخریب شده‌اند.

ملاحسینی ادامه داد: محوطه‌ی «مفیدی» 50 کیلومتر با مرکز شهرستان اردکان در استان یزد فاصله دارد و به‌دلیل نداشتن شرایط امنیتی مناسب، افراد بسیار کمی از وجود آن و موقعیت جغرافیایی منطقه اطلاع داشتند.

وی همچنین با اشاره به وسعت زیاد و تعدد آثار ثبتی شهرستان اردکان،‌ گفت: با این وجود، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اردکان فقط چهار کارمند دارد که این تعداد توان رسیدگی و پوشش و حفاظت کامل منطقه را ندارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه