سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرقت 12 هزار شیء از انبار اشیاء تاریخی یزد

یادمان

سرقت 12 هزار شیء از انبار اشیاء تاریخی یزد

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- چند روزی است که شایعه‌ای در مورد سرقت 12 هزار شیء از انبارهای امن اشیاء تاریخی سازمان میراث فرهنگی یزد شنیده می‌شود. این شایعه به دنبال مطرح شدن پرنده‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات بوده است.
 
بهرام رضایی، رییس سازمان میراث فرهنگی یزد اما در گفت و گو با CHN ، این شنیده‌ها را تکذیب کرد و گفت:«  این شنیده‌ها شایعاتی بیش نیست و بیشتر حرف‌ و حدیث‌هایی مغرضانه است و برخی با نا آگاهی به آن پر و بال می‌دهند.»
 
او بر این باور است که عده‌ای می‌خواهند از سازمان میراث فرهنگی، باج خواهی کنند و وقتی که به خواسته‌هایشان نمی‌رسند، سعی در شایعه‌سازی برای بدنام کردن این سازمان می‌کنند.
 
سازمان میراث فرهنگی یزد، دارای انباری از اشیاء تاریخی و باستانی است که طی سال‌های طولانی از کاوش‌ها و کشفیات گردآوری شده است. هرچند رییس سازمان میراث فرهنگی یزد به دلایل امنیتی آماری از اشیاء موجود در این انبار نمی‌دهد، اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که این انبار گنجینه‌‌ای از آثار تاریخی شهر بادگیرها را در دل خود نهان کرده است. این انبار همچون بسیاری از انبارهای سازمان‌های میراث فرهنگی در استان‌ها مجموعه‌ای از آثار تلنبار شده روی هم بوده که اکنون به گفته رضایی این انبار در حال خانه تکانی است و قرار است که آثار موجود در آن سر و سامان بگیرد.
 
آخرین شنیده‌ها اما حاکی از آن است که پرونده‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات این شهر باز شده و قرار است اموال موجود در این انبار مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال رییس سازمان میراث فرهنگی یزد گفت که انبار اشیاء این سازمان از سال گذشته در حال ساماندهی است. طی این مدت اشیاء‌ای شناسایی شدند که با وجود اینکه کد دارند اما تاریخی نیستند. این اموال با بررسی دیوان محاسبات می‌توانند از این انبار خارج شوند.
 
او در مورد اینکه این اموال چه هستند و چرا باید از انبار سازمان خارج شوند، توضیح داد این اموال شامل اشیاء موزه مردم شناسی هم می‌شوند به عنوان مثال لباسی محلی که خریداری شده و اکنون این لباس پاره است و قابلیت مصرف ندارند. این لباس دیگر شیء فرهنگی نیست. منتها کد اموال فرهنگی دارد.
 
او همچنین گفت که از سال گذشته مسئول اموال تغییر کرده و قرار است که آثار موجود در انبار شناسنامه‌دار شده و از وضعیت نابسامانی که چندین سال است دچار آن هستند، خارج شوند.
 
رضایی اما شرایط این اشیاء را بسیار مناسب دانست و گفت که پارسال اعتباراتی در حدود 25 میلیون و امسال نیز همین اندازه اعتبار برای ساماندهی این انبار اختصاص داده شده است.
 
با این وجود شایعات همچنان به قوت خود باقی است و برخی بر این باورند که 12 هزار شیء به مرور زمان از این انبار دزیده شده است و اکنون باید دیوان محاسبات نه تنها به این پرونده رسیدگی کند بلکه حراست سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به این مورد وارد شده و متخلفان را مجازات کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه