سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ویرانی حمام 800 ساله منشاد - این بار حضور میراث فرهنگی سبب تخریب شد

یادمان

ویرانی حمام 800 ساله منشاد - این بار حضور میراث فرهنگی سبب تخریب شد

خبرگزاری مهر: این بار سوژه تخریب آثار تاریخی در منطقه منشاد مشاهده شد و حمامی 800 ساله که تا چندی پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت از زمانی که میراث فرهنگی وارد فاز مرمتی آن شد به طور کامل تخریب و غیرقابل استفاده شد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش خبرنگار مهر، حمام 800 ساله منشاد، روستایی ییلاقی در شهرستان مهریز در استان یزد که به حمام اسلام معروف است، یکی از آثار تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

این بنای تاریخی تا چندی پیش مورد استفاده مردم این منطقه قرار می گرفت اما با ورود پیمانکار میراث فرهنگی برای مرمت این بنا، حمام به کلی غیرقابل استفاده شد.

میراث فرهنگی استان یزد برای مرمت این حمام 10 میلیون تومان به پیمانکار پرداخت کرده است اما پیمانکار تنها به مرمت آن هم از نوع غیراصولی سقف حمام پرداخت و اکنون وضعیت این سقف در تصاویر قابل مشاهده است.

این حمام در حالی سال گذشته توسط پیمانکار میراث فرهنگی مرمت شده است که امسال اغلب آجرهای به کار رفته در سقف یا شکسته و یا جدا شده است.

سقف حمام نیز مملو از علف های هرز است و داخل حمام نیز از نخاله های ساختمانی که توسط خود پیمانکاران تولید شده، انباشته است به نحوی که درب حمام به دلیل وجود این نخاله ها باز نمی شود.

خبرنگار مهر در محل حمام اسلام، در گفتگویی با دهیار منشاد، علت این نحوه بازسازی را از وی جویا شد.

حمیدرضا سلیمی عنوان کرد: ما گزارشهای متعدد و مکرری به مسئولان میراث فرهنگی شهرستان مهریز ارائه دادیم که به دنبال آن 10 میلیون اعتبار به پیمانکار برای مرمت این حمام داده شد اما به دلیل عدم نظارت، این بودجه به درستی هزینه نشد و مرمت کاملا غیراصولی بود.

دهیار منشاد افزود: مسئولان میراث فرهنگی حتی یک بار هم برای بازدید از این بنا مراجعه نکرده اند و هرگز علت این نوع مرمت و تخریب را از پیمانکار کار جویا نشده اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی از دیوار حمام بر اثر بارندگی فرو ریخت، بیان داشت: اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، ممکن است این حمام 800 ساله امسال به کلی از بین برود.

سلیمی تصریح کرد: این حمام به این شکل نبود و متاسفانه از زمانی که میراث فرهنگی روی آن دست گذاشت، به این شکل درآمد.

وی یادآور شد: این حمام اکنون به شکل مخروبه ای درآمده که لحظه امکان ریزش کامل آن وجود دارد اما با این وجود میراث فرهنگی حاضر نشد یک متر از فضای اطراف این حمام را برای تعریض جاده در اختیار دهیاری قرار دهد.

آنچه از مرمت این حمام تاریخی به نظر می رسید، این بود که مرمت سقف این حمام آن هم با خشتهای آجری، نیاز به اعتبار و بودجه 10 میلیون تومانی نداشت و شاید کل حمام را می شد با این بودجه مرمت کرد.

اما از آنجا که هیچ نظارتی بر روی کار پیمانکار صورت نگرفته یا بنا به دلایلی اغماض هایی از سوی برخی مسئولان در مورد نحوه کار این پیمانکار صورت گرفته، این بودجه به طور کامل هدر رفته است.

----------------------

گزارش: نیره شفیعی پور

عکس: مسعود ساکی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه