سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب اشتباهی خانه تاریخی یزد در هفته میراث فرهنگی

یادمان

تخریب اشتباهی خانه تاریخی یزد در هفته میراث فرهنگی

یک خانه قاجاری را در یزد به دلیل آنچه اشتباه مسئولان دفتر امام جمعه یزد خوانده شده، در آغاز هفته میراث فرهنگی تخریب کردند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Nike Air VaporMax for Men & Women - nike free tr fit squiggle shoes - IetpShops - Buy Online

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا‌، پشت مسجد ملا اسماعیل یزد‌ و نزدیکی حرم امام‌زاده جعفر که سال گذشته برای طرح توسعه آن تعدادی خانه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی تخریب شد‌، یک خانه قاجاری دیگر که واجد ارزش‌های تاریخی بود تخریب شد.

محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: براساس طرحی که دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد برای انتقال دفتر ایشان به کنار مکان برگزاری نماز جمعه یزد پیش‌بینی شده بود‌، یک مشاور طرحی را تهیه کرد تا کنار مسجد ملا اسماعیل یزد دفتر ایشان تهیه و ساماندهی شود.

وی افزود: مشاور طرح را تهیه کرد، اما آن طرح در مهرماه سال گذشته در شورای فنی اداره کل استان مطرح و قرار شد پس از لکه‌گذاری خانه‌های تاریخی واجد ارزش یک بنا با حفظ کالبد و کاربری داخلی تغییر و ساماندهی شود. همچنین برخی از خانه‌های فاقد ارزش هم مجوز گرفتند تا برای توسعه الگوی معماری سنتی یزد نوسازی شوند که متاسفانه آن خانه واجد ارزش تخریب شد.

وی با تاکید بر اینکه خانه تخریب شده باقی مانده از اواخر دوره قاجار بوده و باید حفظ می‌شد گفت: در زمان تخریب این خانه امام جمعه در یزد نبودند، مطمئن هستم که این اقدام بدون هماهنگی با وی بوده است. اکنون نیز تقاضایی را به دفتر امام جمعه فرستادیم که این بنا باید مانند گذشته بار دیگر بازسازی شود.

او افزود: اکنون مسئولان دفتر امام جمعه یزد می‌گویند اشتباه شده است، ما نیز با فرض اقدام اشتباه به آنها اعلام کردیم که این بنا باید عینا ساخته شود، چون یک بنای ارزشمند و تاریخی بود.

شرافت ادامه داد: مجموعه دفتر امام جمعه می‌گویند این ساختمان جای ساختمان دیگری تخریب شده است، با این وجود از نظر من این خانه باید مانند گذشته شود‌.

او تخریب این خانه را ادامه طرح توسعه حرم امام‌زاده جعفر (ع) ندانست و گفت: اگر به ما مجوز بدهند هرچه سریعتر کار آواربری را انجام داده و بنا دوباره ساخته می‌شود.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی یزد تاکید کرد:امیدواریم که واقعا این تخریب اشتباهی صورت گرفته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه