سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فروش خانه مهدی آذر یزدی سرنوشتی نامعلوم را برای آن رقم زد - بحران به جان خانه شادروان مهدی آذر یزدی افتاد

یادمان

فروش خانه مهدی آذر یزدی سرنوشتی نامعلوم را برای آن رقم زد - بحران به جان خانه شادروان مهدی آذر یزدی افتاد

کمتر کسی است که کودکی‌اش با قصه‌های «مهدی آذر یزدی» گره نخورده باشد. مردی که پدر ادبیات نوین ایران خوانده می‌شود. با این حال خانه او در بافت تاریخی یزد، شرایط مناسبی ندارد و فروش این خانه در روزهای اخیر سرنوشتی نامعلومی برای آن رقم زده است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی –  خانه مهدی آذر یزدی، نویسنده «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» این روزها از سوی فرزندخوانده‌اش برای فروش گذاشته شده است. فروش این خانه سرنوشت نامعلومی را برای آن رقم می‌زند. از سوی دیگر وضعیت کنونی این بنا هم مطلوب نیست. با اینکه قرار بود این خانه تبدیل به موزه کودک و ادبیات شود، اکنون مورد بی‌توجهی مسئولان مربوطه قرار گرفته است.
 
این بی توجهی در حالی است که مهدی آذر یزدی، پدر ادبیات نوین کودک و یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ایران به شمار می‌رود. او هرگز ازدواج نکرده و هیچ‌گاه به کار دولتی مشغول نشد. معروف‌ترین اثر او مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. او جایزه یونسکو و نیز جایزه سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب 57 دریافت کرده بود و سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده بودند.
 
امیر ترقی نژاد، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی  به شدت در مورد این خانه اظهار نگرانی کرده و به chn می‌گوید:« برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از گذشت 5سال از فوت اذر یزدی، فرزند خوانده این نویسنده شهیر  قصد دارد خانه این نویسنده که درمحله تاریخی خرمشاه قراردارد را به فروش برساند.»
 
ترقی‌نژاد پیش از این در دولت قبلی تلاش‌ و رای‌زنی هایی را برای به ثبت رسیدن این خانه در فهرست ملی و همچنین تبدیل آن به موزه ادبیات و کودک انجام داده بود.
 
 
مهدی آذر یزدی، پدر ادبیات نوین کودک در خانه‌اش، خانه‌ای که به زودی به فروش می‌رسد و معلوم نیست که سرنوشت آن چه خواهد شد

 
او می‌گوید اما این رای زنی‌ها به نتیجه نرسیده و تا کنون اقدام جدی برای ساماندهی این خانه انجام نشده است و در حال حاضر خانه نویسنده شهیر ایران وضعیت اسفباری دارد.
 
حسین مسرت، نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر اهمیت نقش آذریزدی در ادبیات کودک می‌گوید که در حال حاضر به دلیل بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی خانه مهدی آذر یزدی هنوز در فهرست میراث فرهنگی ایران جای نگرفته، در حالی که ما بارها و بارها خواستار این شدیم که این خانه تبدیل به موزه ادبیات کودک شود.
 
به گفته او ، در حال حاضر پسر خوانده آذر یزدی، اقدام به خریداری دنگ خواهران او را کرده و می‌خواهد خانه را به هر کسی که ممکن است، بفروشد، معلوم نیست که سرانجام این خانه در این صورت چه خواهد شد.
 
او که رییس هیات مدیره فرهنگسرای آذریزدی هم است، این خانه را بخشی از بافت تاریخی یزد می‌داند که می‌تواند با بازگشت دوباره حیات به پیکر آن زنده شده و یاد آذریزدی را هم زنده نگه دارد.
 
مسرت می‌گوید که نقش مهم آذر یزدی در ادبیات ایران غیر قابل انکار بوده و تا پیش او مبحثی به عنوان ادبیات کودک وجود نداشته است.
 
شمار آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر به بیش از 30 اثر می‌رسد که آن‌ها را می‌توان چنین نام برد: دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»؛ دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»؛ «گربه ناقلا»؛ «شعر قند و عسل»؛ «مثنوی بچه خوب»؛ «قصه‌های ساده برای نوآموزان»؛ «تصحیح مثنوی مولوی»؛ «گربه تنبل»؛ «خودآموز مقدماتی شطرنج»؛ «خودآموز عکاسی برای همه»؛ «قصه‌های پیامبران»؛ «یاد عاشورا»؛ «تذکره شعرای معاصر ایران»؛ «لبخند»؛ «چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»؛ «دستور طباخی و تدبیر منزل»؛ «خاله گوهر» و آثاری دیگر که هنوز به چاپ نرسیده است.
 
گفته می‌شود که آذر یزدی در سال 1300 در روستای خرمشاه در حومه یزد در خانواده‌ای تازه مسلمان با اجداد زرتشتی زاده شد. او از هشت سالگی همراه پدرش در زمین رعیتی کار کرد. در بیست سالگی از کار بنایی به کار در کارگاه جوراب بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به تاسیس دومین کتاب‌فروشی شهر یزد گرفت، او را از میان شاگردان کارگاه به کتاب‌فروشی منتقل کرد. کار در کتابفروشی زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد، و پس از مدتی به تهران نقل مکان کرد و با معرفی همشهری خود حسین مکی در چاپخانه حاج محمد علی علمی واقع در خیابان ناصرخسرو مشغول به‌کار شد. در سال 1335 و در سن 35 سالگی، پس از آنکه قصه‌ای از انوار سهیلی در چاپخانه توجه‌اش را به خود جلب کرد به فکر ساده‌نویسی قصه آن‌طور که مناسب کودکان باشد افتاد. این ایده، زمینه‌ساز خلق جلد اول کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شد.  او در 18 تیر ماه 1388 در سن 87 سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه