سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعهدی که اولین شهر خشت خام جهان به یونسکو داد

یادمان

تعهدی که اولین شهر خشت خام جهان به یونسکو داد

"معماری خشتی" که برای اولین بار شاهد برگزاری کارگاهی بین‌المللی با حضور «یوکا یوکیلتو» مشاور مدیر کل آیکروم و «ماریانا کوریا» رئیس کمیته علمی جهانی میراث معماری خشتی در ایکوموس بین‌المللی در شهر جهانی یزد بود، به عنوان راهکار رفع چالش‌های زیست محیطی کشور در صنعت ساختمانی معرفی شد.

نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی با حضور بیش از ۳۰ شرکت‌کننده از کشورهای فیلیپین، افغانستان، لبنان، کویت، اردن، پرتغال، الجزایر و آلمان و ایران به میزبانی اولین شهر خشت خام جهان برگزار شد.

این کارگاه در حالی به منظور معرفی معماری خشتی و سازه‌های پایدار و بررسی مشکلات و چالش‌های حفاظتی آن برگزار شد که کشورمان در سال‌های اخیر با مشکلات زیست‌محیطی در صنعت ساختمان روبرو است و راهکاری که شهر جهانی آن را بنیان گذاشته، معماری خشتی است.

برندسازی یزد با برگزاری کارگاه بین‌المللی معماری خشتی

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین کارگاه بین المللی معماری خشتی در اولین شهر خشت خام جهان اظهار می‌کند: یکی از مهمترین شاخصه‌های برگزاری این کارگاه، حضور افراد شاخص و مطرح بین‌المللی در زمینه معماری گلین بود که منجر به انتقال تجربیات شد.

وی، مصمم بودن کشور و شهر جهانی یزد را یکی از نتایج برگزاری این کارگاه عنوان و اضافه می‌کند: کشورمان ایران به علت غنی بودن پیشینه و در برداشتن معماری پایدار گلین، نسبت به انتقال تجربیات این نوع معماری در دنیا متعهد و مسئول است و بنیانگذاری این حرکت علمی از جانب ایران و یزد گویای این رسالت است.

این مسئول در رابطه با تأثیر این نشست بین‌المللی بر حوزه گردشگری نیز تصریح می‌کند: به دنبال برگزاری این کارگاه بین‌المللی، ظرفیت هتل‌های یزد تکمیل و ضریب اشغال تخت‌ها نیز افزایش یافت، ضمن اینکه برگزاری این کارگاه و بازخورد آن در رسانه‌های بین‌المللی به معرفی و برندسازی یزد به عنوان شهر جهانی نیز کمک خواهد کرد.

محسن عباسی هرفته، رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این کارگاه بین‌المللی، می‌گوید: کشور ایران و دولت جمهوری اسلامی نسبت به تداوم ساخت و ساز با خشت و توسعه معماری گلین به سازمان جهانی یونسکو تعهد داده است و یکی از راه‌های تحقق این مهم، دعوت از کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی، تبادل نظر و برگزاری مباحث نظری و عملی در این زمینه است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه می‌دهد: اگر به تعهداتمان عمل نکنیم باید در مقابل نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشیم، به عبارتی دیگر نمی‌توان ثبت جهانی و مزایای آن را متقبل شد اما نسبت به هزینه‌های آن متعهد نبود.

این مسئول با بیان اینکه نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی و سفیران فرهنگی کشورهای مختلف در یزد برگزار شد، تصریح می‌کند: این رویداد بین‌المللی برای شهرداری و شورای شهر تنها ۳۰ میلیون تومان بار مالی در برداشت و سایر هزینه‌ها از طریق ثبت‌نام و کمک‌های حامیان تأمین شد.

عباسی‌هرفته، توجه به رسالت این کارگاه و اهداف نهفته در پس ترویج معماری خشتی را ضروری عنوان و بیان می‌کند: یکی از مهمترین چالش‌های روز دنیا که در کشورمان ایران نیز به صورت جدی وجود دارد، مباحث زیست‌محیطی تولید نخاله‌های ساختمانی، آب‌خواری و انرژی‌خواری زیاد صنعت ساختمان‌سازی است که معماری گلین به عنوان یکی از نسخه‌های جایگزین نجات‌بخش در این زمینه مطرح است.

وی از معماری گلین به عنوان یکی از انواع معماری پایدار و دوستدار محیط زیست یاد می‌کند و می‌گوید: علی‌رغم اینکه تأمین مصالح در این سبک معماری با صرف هزینه‌های کمتر اقتصادی همراه است، زمان آن فرا رسیده که اشتباهات چند دهه اخیر خود را اصلاح کرده و بیش از این به آب، خاک، هوا و سایر منابع ارزشمند کشورمان در قالب ساخت و سازهای نابجا تعرض نکنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه