سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغاز تخریب‌های دوباره در شهر بادگیرها - تاریخ در محله زرتشتیان یزد واژگون می‌شود

یادمان

آغاز تخریب‌های دوباره در شهر بادگیرها - تاریخ در محله زرتشتیان یزد واژگون می‌شود

تخریب بناهای تاریخی محله زرتشیان در حاشیه بلوار بسیج یزد، تاریخ را در این منطقه وارد محدوده قرمز کرد. بلواری که سنگ بنایش از ابتدا مشکل داشت حالا کم کم دارد بلای جان آثار تاریخی می‌شود. اکنون چند خانه تاریخی تخریب شده و نطفه یک پاساژ بزرگ در حال بسته شدن است. پاساژی که ساختش روند خطرناکی به دنبال دارد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | nike dri fit mens training pant shoes for sale

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- هنوز کابوس تخریب‌های وسیع محوطه امامزاده جعفر از ذهن مردم یزد زدوده نشده که امروز محله تاریخی اطراف بلوار بسیج با خطر تخریب و از بین رفتن هویت تاریخی رو به رو شده است. این روند در حالی است که نه تنها در یزد، در بافت تاریخی شیراز و قزوین و تهران هم شاهد مجموعه تخریب ها هستیم.
 
«محمد مهدی شرافت»، رییس میراث فرهنگی یزد در گفت و گو با CHN این شرایط را موقعیت قرمز می‌خواند و می‌گوید: «دو سالی است که اطراف بلوار بسیج با خطر تغییر کاربری رو به روست و حالا این تخریب‌های اخیر بلای جان بافت قدیم و محله زرتشیان شده است.»
اگر باب پاساژ سازی در این محدوده آغاز شود، دیگر هرگز جلوی این روند را نمی‌توان گرفت
 
به گفته او، اگر بدنه جدید در بلوار بسیج ایجاد شود، دیگر نمی‌شود جلوی این روند را گرفت و ما به همین منظور با شهرداری و استانداری مکاتبات جدی داشته‌ایم.
 
شرافت می‌گوید که من خودم متوجه تخریب یک خانه کنار بلوار، بر حسب اتفاق شدم و  جلوی آن را گرفتم اما این‌ها همه با مجوز شهرداری صورت می‌گیرد.
 
او تاکید می‌کند که نگران روند ایجاد شده در این محوطه هستیم و این اتفاق را زنگ خطری برای کل بافت قدیمی این محدوده می‌دانیم.
 
بنا بر اعلام یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، تعرض در مقابل آب انبار تاریخی رستم گیو توسط شهرداری و نیز صدور دستور حصار کشی برای ایجاد محدودیت ملک توسط شورای شهر بر خلاف طرح مصوب بلوار بوده و هر اقدامی بر خلاف طرح باید با کسب نظر کمیسیون ماده پنج صورت پذیرد.
 
از سوی دیگر نتیجه این اقدامات موجب تخریب خانه‌ای تاریخی در کنار آب انبار رستم گیو شده و همچنین احداث واحد تجاری خلاف ضوابط و پروانه در مقابل ساختمان شهرداری منطقه 2 و شهرداری ناحیه تاریخی و عدم توجه مالک پلاک مسکونی در کوچه سنگریزه برای ادامه کار بر خلاف مفاد پروانه صادره، مفاهیمی را در ذهن تداعی می کند که برای مدیران شهر تاریخی یزد قابل قبول نیست.
 
این حجم تخریب و تعرض به حدی است که سازمان میراث فرهنگی یزد،خواهان وارد شدن مدیران ارشد دولت برجلوگیری از فعالیت های مدیریت شهری در این محدوده تاریخی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه