سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان به رغم هشدارهای متعدد کارشناسان، حسینیه نقشین یزد تخریب شد

یادمان

به رغم هشدارهای متعدد کارشناسان، حسینیه نقشین یزد تخریب شد

میعادگاه عزاداران حسینی، محل انباشت مصالح ساختمانی شدحسینیه نقشین برای همیشه از تاریخ یزد محو شد. این حسینیه اکنون محل انباشت مصالح ساختمانی شده است. این اتفاق در حالی افتاده که پیشتر مسئولان مربوطه وعده داده بودند که بناهای مقدس، دارای اعتبارات برای مرمت و ساماندهی هستند. حسینیه نقشین قدمتش به دوران زندیه می‌رسیده و یکی از مهمترین بناهای مقدس یزد به شمار می‌رفته است.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- حسینیه تاریخی نقشین یزد با قدمت دوره زندیه که با شماره 13698 به ثبت آثارملی ایران رسیده، برای همیشه از تاریخ این شهر محو شد.
 
اسناد و مدارک گویای آن است که این حسینیه تاریخی در سال 84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما حتی ثبت ملی هم نتوانسته این بنا را از شکستن حریم و تخریب نجات دهد.
 
بارها و بارها کارشناسان میراث فرهنگی و رسانه‌ها درباره تعرض‌های متعددی که در همجواری این بنای تاریخی، جهت ساخت و ساز از اوایل سال جاری آغاز شده بود، هشدار داده بودند اما این هشدارها با بی‌توجهی متولیان امر رو به رو شد.
 
تعرض و تخریب این ساخت و سازها در حدی بوده که دیوارهای جداری حسینیه نقشین تخریب شده و مصالح ساختمانی آنها درحسینیه نگهداری می شود.
 
نقشین از اصطلاحات قدیم فنون شهرسازی یزد است و این بنا همواره مورد توجه مردم شهربادگیرها بوده است. 100 سال در این بنا در روزهای عزادارای سالار شهیدان مراسم برگزار و بسیاری از آیین‌های مذهبی در آن اجرا شده‌است. به نظر می‌رسد که مسئولان مربوطه در یزد چندان برایشان این بنا اهمیت نداشته که برای ساماندهی آن اقدام کنند.

 
دو کتیبه که به خط نستعلیق نوشته شده و مشخص کننده بانی و قدمت بناست و حتی برخی آثار موجود در این مکان تاریخی به دلیل مرمت و نگهداری نشدن هر لحظه احتمال سرقت آن وجود دارد.
 
این بنا اکنون تبدیل به محلی برای تخلیه و انباشت مصالح ساختمانی شده که این شرایط برای چنین بنای مقدسی که همواره مکانی برای عزاداری سالار شهیدان بوده چندان مناسب نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه